Farmerline: de hotline voor Afrikaanse boeren

60 procent van de Afrikaanse bevolking is actief in agricultuur. Door Farmerline is het boeren voor de kleine landbouwers geen overlevingsstrijd meer, maar een ondernemerschap. Met de juiste telefoon, ligt de globale markt aan hun voeten. Dat is ten minste de belofte.

  • CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0) Sam Emmanuel ontvangt de weersvoorspelling op zijn boerderij in Gyinase, Kumasi, Ghana. Het stelt hem in staat zijn werk beter in te plannen. CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)
  • CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0) Douglas Adjei maakt gebruik van de diensten die Farmerline aanbiedt, wanneer hij zijn veld bewerkt in Gyinase, Kumasi, Ghana. CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)
  • CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0) Boer Asante Bismark legt zijn cacaobonen te drogen. Op basis van de informatie die Farmerline biedt, bepaalt hij wanneer hij best zijn cacaobonen oogst. Zijn boerderij ligt in Kyekyewere, Assin South District, Ghana. CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)
  • CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0) Door Farmerline heeft landbouwer Sam Emmanuel meer zicht op de marktprijs van sla, waardoor hij minder vatbaar is voor uitbuiting door tussenpersonen. CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)
  • CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0) Alloysius Attah is medestichter van Farmerline en groeide op een boerderij op. CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)

Meer dan 200.000 boeren in Afrika ontvangen weersvoorspellingen, financiële diensten, marktinformatie en landbouweducatie via Farmerline. Op 20 juni ontving de Ghanese softwareonderneming de Koning Boudewijnprijs voor Ontwikkeling in Afrika 2016-2017 en werd zo een van de drie laureaten.

Thomas Leysen, voorzitter van de Koning Boudewijnstichting: ‘We promoten een cultuur van zelfredzaamheid en empowerment. Klassieke ontwikkelingshulp en donaties volstaan niet als je duurzame verandering wil. De drie creatieve initiatieven vertegenwoordigen en bouwen aan de toekomst.’

Afrikaanse boeren ‘vormen de ruggengraat van veel Afrikaanse economieën’. Zo is zestig procent van de Afrikaanse populatie actief in agricultuur. In Ghana is dat bijna de helft. Zij vormen in Afrika de opportuniteit voor economische en sociale verandering, dat stelt Farmerline.

Alloysius Attah, medeoprichter van Farmerline en de huidige CEO : ‘Beeld je een Afrika in waar jonge Afrikanen de landbouw in eigen handen nemen, waardoor ze meer voedsel gaan produceren en in de toekomst meer inkomsten generen.’

Farmerline gelooft een significante rol te kunnen spelen in de nodige mentaliteitsverandering van kleine landbouwers om het boeren niet meer als een overlevingsstrijd te zien, maar als een ondernemerschap.

CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)

Door Farmerline heeft landbouwer Sam Emmanuel meer zicht op de marktprijs van sla, waardoor hij minder vatbaar is voor uitbuiting door tussenpersonen.

Een succesverhaal

Alloysius Attah studeerde samen met medestichter Emmanuel Owusu Addai af aan de Kwame Nkrumah University of Science and Technology in Ghana. Na hun studie richtten ze in 2013 Farmerline op.

Alloysius Attah: ‘Mijn inspiratie voor het oprichten van het bedrijf komt voort uit mijn eigen levenservaring. Opgegroeid op een boerderij, heb ik zelf ondervonden welke strijd kleine boeren leveren om hun families van voldoende voedsel te voorzien.’

Informatie is de sleutel tot succes.

Informatie is de sleutel tot succes, zo blijkt. Zich aansluiten bij Farmerline werpt zijn vruchten af. Zo zagen visboeren, die gebruik maken van Farmerline’s diensten hun opbrengsten met de helft stijgen. Een microstudie in Oeganda wijst uit dat door Farmerline boeren tot vijftig procent meer winst boeken.

CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)

Alloysius Attah is medestichter van Farmerline en groeide zelf op een boerderij op.

Ondertussen is Farmerline actief in tien Afrikaanse landen waaronder Ghana, Sierra Leone, Oeganda, Kameroen, Nigeria en Malawi. ‘En het aantal zal zeker nog aangroeien in de komende jaren’, verwacht Hervé Lisoir, senior projectcoördinator voor Afrika en ontwikkelingslanden bij de Koning Boudewijnstichting.

Nadat het bedrijf in 2015 voor het eerst break-even draaide, werd het bedrijf een winstgevende onderneming. De inkomsten vorig jaar kwamen neer op meer dan 300.000 Amerikaanse dollar. Bij de lancering van Farmerline waren ze toegewezen op eigen middelen. Farmerline kost de boer gemiddeld acht cent per week aan mobiele communicatie.

‘Landbouwers hebben de laatste decennia door buitenlandse hulp heel veel “voor niets” gekregen. Maar dat is geen evidentie. Wij willen dat de boeren verantwoordelijkheid nemen door zelf in hun zaak te investeren. Zo voelen ze zich eigenaar en groeit ook hun eigenwaarde’, zei Alloysius Attah in een eerder gesprek met MO*.

Daarnaast vergt Farmerline van de boer sowieso een kleine investering, indien hij niet over de juiste telefoon beschikt. Een feature mobiel of een smartphone is voldoende om de applicatie te installeren.

De MERGDATA software biedt drie producten aan: een mobiele berichtendienst, een applicatie voor dataoverzichten en spraakberichten. Zij worden reeds ingezet in zes verschillende sectoren. Naast de landbouwers, hebben ook ngo’s, regeringen en bedrijven de service opgepikt.

Naast de mobiele netwerken is de “business-to-business verkoop” het meest in trek. Zo staat Farmerline in contact met koepelverenigingen en organisaties die werken met boerennetwerken. Afhankelijk van hun noden, past Farmerline de MERGDATA-diensten aan. Via deze netwerken bereikt Farmerline de 200.000 boeren.

Verbind de telefoon met de tractor

Wat Farmerline onderscheidt van gelijkaardige ondernemingen, is ‘hun bulk aan informatie die ze verspreiden via gesproken boodschappen in de lokale talen op gelijk welke plaats op elk gewenst tijdstip’, zegt de Koning Boudewijnstichting. Zo kunnen de landbouwers in de afgelegen gebieden ook genieten van deze service.

‘De boeren hoeven maar te klikken en ze horen de audio’

Schandorf Adu Bright, Waardeketen Directeur: ‘Via een simpel, innovatief technologisch platform, hoeven de boeren maar te klikken en ze horen de audio door de telefoon.’ Farmerline reikt informatie aan op maat en gelooft zo de marktpositie van de boeren te versterken.

Farmerline is bovendien de verbindende schakel in de communicatieketen tussen kleine boeren en externe organisaties. Het bedrijf werkt onder andere samen met bedrijven die de boeren van energie, voer, zaden, waterpompen,…voorzien. De telefoondienst stelt de boer in staat tijdig de nodige producten te bestellen, waardoor de productiecapaciteit van de boer zou stijgen.

Daarnaast verzamelt Farmerline data van financiële instituties, regeringen en ontwikkelingsorganisaties en speelt op haar beurt de informatie door naar de boeren. De data zouden de landbouwers helpen bij het nemen van doordachte en marktgerichte beslissingen.

Het bedrijf laat de boeren ook kennis maken met duurzame voedselmerken en –certificaten zoals UTZ, Fairtrade en Rainforest Alliance.

CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)

Douglas Adjei maakt gebruik van de diensten die Farmerline aanbiedt, wanneer hij zijn veld bewerkt in Gyinase, Kumasi, Ghana.

Van lokaal naar globaal

Voor de kleine boeren met hun lokale landbouwproducten de globale markt openen, is voor de jonge Afrikaanse tech-ondernemers deel van de missie.

Farmerline heeft ‘de transformatie van miljoenen kleine boeren tot succesvolle ondernemers’ voor ogen, ‘door het opzetten van globale technologieën die samengaan met hun lokale expertise’.

‘De impact van technologie op de lokale gemeenschappen is nu al positief voelbaar’, zegt het bedrijf. Dit sterkt onze ambitie om nog meer boeren aan te trekken.

CC Koning Boudewijnstichting (CC BY-NC-SA 2.0)

Boer Asante Bismark legt zijn cacaobonen te drogen. Op basis van de informatie die Farmerline biedt, bepaalt hij wanneer hij het best zijn cacaobonen oogst. Zijn boerderij ligt in Kyekyewere, Assin South District, Ghana.

Daarnaast willen ze in hun eigen sector meer vrouwen vertegenwoordigd zien. Op de dag van de prijsuitreiking tweetten ze: ‘Voor vooruitstrevende vernieuwing hebben we meer vrouwen nodig in tech. We moeten ze blijven aanmoedigen om dit pad te vervolgen.’

De 75.000 euro prijzengeld is een duwtje in de rug om deze ambities waar te maken.

LEES OOK

UN Photo/Cia Pak (CC BY-NC-ND 2.0)
Op 16 november wordt in Brussel voor de tiende keer de Grote prijs Toekomstige Generaties uitgereikt. Twaalf finalisten maken kans op de prijs.
De H-Bench, ontworpen door studio Segers, werd dit jaar genomineerd voor de Henry van de Velde Awards.
© Sarah Vandoorne
Met een budget van ruim 50 miljoen euro per jaar tracht de C&A Foundation de textielsector van binnenuit te veranderen. Volgens executive director Leslie Johnston is dat aardig aan het luk
© Charlotte Teunis
Om kinderen warm te maken voor een bezoek aan het Holocaustmuseum creëerde de publiekswerking van de Kazerne Dossin in Mechelen een parcours op maat voor jonge bezoekers.