India wil goedkope diesel voor terreinwagens schrappen
Ranjit Devraj
05 december 2010
Wie in India met een terrein- of luxewagen rijdt, kan goedkoop diesel tanken dankzij subsidies die eigenlijk voor de landbouw bedoeld zijn. De Indiase overheid geeft aan dat ze daar paal en perk wil aan stellen.
Grote terreinwagens met vierwielaandrijving worden in het Engels vaak SUV’s genoemd, afkorting voor
“sports utility vehicle”. De Indiase milieuminister Jairam Ramesh heeft daar nu een andere naam voor bedacht: “socially useless vehicles”, voertuigen zonder sociaal nut.
Ramesh erkent dat de dieselsubsidie voor de landbouw niet bedoeld is voor dergelijke auto’s. “U kunt kopen wat u wilt, wij kunnen niet bepalen wat u koopt. Maar we kunnen wel een fiscaal beleid uitstippelen dat het gebruik van zware voertuigen zoals SUV’s ontmoedigt.” De milieuminister zei dat in de aanloop naar de begrotingsbesprekingen van de Indiase regering.
Meer details gaf Ramesh niet maar milieuorganisaties en andere ngo’s zien in de woorden van Ramesh een duidelijk signaal.
Als het dieselbeleid dan toch gewijzigd moet worden, dan is de Vereniging van Indiase Autoconstructeurs (SIAM), die de 44 belangrijkste autobouwers van het land vertegenwoordigt, een voorstander van dieselprijzen die door de markt worden bepaald, eerder dan een bijkomende heffing op dieselauto’s. “De kapitaalkosten van de bouw van de dieselauto’s waren al hoog, en dieselbrandstoffen trekken hoge accijnzen aan”, zegt Vishnu Mathur, directeur-generaal van de SIAM. “Eigenlijk is er geen subsidie op diesel.”
Brazilië, een land dat vaak met India wordt vergeleken, heeft dieselauto’s verboden. Zo kunnen gewone auto’s niet profiteren van de lagere heffing op diesel. In verscheidene Europese landen is de heffing op dieselauto’s hoger als compensatie voor de lagere dieselprijzen.