Indiaas oorlogsschip slaat Somalische piraten terug

Nieuws

Indiaas oorlogsschip slaat Somalische piraten terug

An Pauwels

20 november 2008

De Indiase marine liet deze morgen weten dat één van zijn oorlogsschepen in de Golf van Aden een korte maar intensieve strijd leverde met Somalische piraten. Het schip patrouilleerde in de Somalische wateren om kapingen te verhinderen.

Het Indiase schip werd dinsdagavond, op ongeveer 560 kilometer ten zuidwesten van de kust van Oman, een halt toegeroepen door de zeerovers. Nadat de piraten het vuur openden op de INS Tabar, antwoordden de Indiërs met scherp. Als gevolg van het vuurgevecht brak op het piratenschip brand uit. De piraten vluchtten op twee speedboten die met het belaagde schip meevaarden.
Eveneens dinsdag raakte bekend dat een Grieks vrachtschip door de piraten gekaapt werd. De 25 bemanningsleden worden momenteel nog altijd vastgehouden.

Een stuurloos land

Dit jaar alleen al werden volgens het International Maritime Bureau reeds 92 schepen aangevallen in en om de Golf van Aden. Hoewel het aantal kapingen daarmee driedubbel zo hoog is als in 2007, vormt de piraterij al sinds 1991 – het jaar waarin lokale krijgsheren dictator Mohamed Siad Barre omverwierpen – een serieus probleem in de Somalische wateren. Enkel in 2006, tijdens het zes maanden lange bestuur van de Unie van Islamitische Rechtbanken, verdwenen de zeerovers even van het toneel.
Door het ontbreken van een wettelijk kader kon de geïmplodeerde visindustrie aan de Somalische kusten onmogelijk heropgebouwd worden. Niet toevallig komen de meeste piraten dan ook uit Puntland, de semi-autonome regio in het noordoosten van het land, waar de armoede het schrijnendst is. Voor straatarme burgers lijkt een leven in de piraterij dan ook financieel bijzonder aantrekkelijk, ook al zijn er levensgevaarlijke risico’s aan verbonden.

Kapitaalsinjecties voor oorlog en terrorisme

Uit een rapport van de Britse denktank Chatham House blijkt dat in totaal reeds 30 miljoen dollar aan losgeld werd betaald na kapingen. Deze afkoopsommen werden niet alleen neergeteld door rederijen, maar ook door nationale regeringen. De geëiste bedragen zijn dan ook verbonden met de waarde van het schip en van het leven van de bemanningsleden.
Het grootste deel van de geïnde afkoopsommen verdwijnt in de zakken van de piraten. Daarnaast vindt een aanzienlijk bedrag zijn weg naar lokale krijgsheren, die veelal verwikkeld zijn in een aanhoudende machtsstrijd. Ook een terroristische groepering als Al-Shabaab wordt flink gesponsord door de piraterij.

Nood aan een sterke rechtsstaat

De Golf van Aden is één van de belangrijkste handelsroutes ter wereld. Door de grote risico’s zien vele schepen zich reeds verplicht om via Kaap de Goede Hoop Europa en Amerika te bereiken, wat de transportkosten enorm de hoogte in jaagt. Ook de voedselprijzen in Somalië zijn onderhevig aan het gevaar dat humanitaire en handelsgoederen lopen op zee. Bovendien betekent het een ecologische ramp wanneer een schip in de Golf naar de haaien wordt geschoten.
Voorlopig blijft een kordaat internationaal antwoord uit. Somalië opperde vorige week al dat het graag een beroep zou doen op een huurlingenfirma om de piraten met harde hand aan te pakken. Maar op lange termijn kan alleen een politieke oplossing voor de aanslepende burgeroorlog de noodzakelijke stabiliteit en vrede brengen.