Koning auto kost Bangkok handenvol geld

Nieuws

Koning auto kost Bangkok handenvol geld

Marwaan Macan-Markar

31 augustus 2004

Supermarkten en winkelcentra in Thailand moeten vanaf morgen 1 september later open en vroeger dicht, terwijl benzinestations voortaan de hele nacht moeten sluiten. De Thaise regering hoopt op die manier energie te sparen en de oliefactuur binnen de perken te houden. Aan de vaste benzineprijs wordt niet geraakt, al kost die door de historisch hoge olieprijs het land steeds meer geld. Dat heeft politieke redenen. Binnen enkele maanden gaat Thailand naar de stembus.

Chuenchom Sangarasri Greacen, een onafhankelijke analist die zich toelegt op energie, gelooft dat de langere sluitingstijden van winkels en benzinestations nauwelijks zullen helpen aardolie te sparen. Als je het verbruik wil terugdringen, moet je de benzineprijzen optrekken, oordeelt hij. Lage prijzen aan de pomp moedigen verkwisting alleen maar aan.

Thailand, dat 95 procent van zijn aardolie invoert, rekent de stijgende importprijzen voor olieproducten niet door aan de consument. Diesel is in Thailand bijvoorbeeld een kwart goedkoper dan de huidige marktwaarde van die brandstof. Die prijssubsidies kosten het land 250 miljoen baht (5,2 miljoen euro) per dag. De gelijkaardige prijsondersteuning voor aardgas komt het land dit jaar waarschijnlijk op 70 miljard baht (1,4 miljard euro) te staan.

Critici vinden dat Thailand helemaal de verkeerde richting is ingeslagen en zich steeds verder vast werkt in de energieval. We betalen de prijs voor onze Amerikaanse levensstijl en onze obsessie met auto’s, zegt Suphakij Nuntavorkan van het Duurzaam Energienetwerk Thailand, een niet-gouvernementele organisatie. Er wordt alleen gedacht aan nieuwe wegen, terwijl vervoer over het spoor veel goedkoper en milieuvriendelijker is. Ook andere vormen van openbaar vervoer krijgen weinig aandacht, zodat er helemaal geen alternatief is voor wie de auto aan de kant wil laten staan.

De auto blijft koning in Thailand, en dat lijkt de komende jaren alleen erger te zullen worden. De regering ziet Thailand al als het Detroit van Azië, het belangrijkste productiecentrum van de Aziatische automobielindustrie. Ze hoopt dat er volgend jaar een miljoen auto’s van de Thaise assemblagelijnen zullen rollen - een kwart meer dan de productie van 2003. Van de auto’s die vorig jaar in Thailand werden geassembleerd, werden er 600.000 in eigen land verkocht. In Bangkok rijden 5,5 miljoen voertuigen rond, op een bevolking van amper zes miljoen mensen. Om het verkeer in het land in beweging te houden, wil de regering 400 miljard baht (8 miljard euro) investeren in nieuwe wegen. (PD/MM)