Leger laat kandidaten Miss Uganda op het land werken

Nieuws

Leger laat kandidaten Miss Uganda op het land werken

Leger laat kandidaten Miss Uganda op het land werken
Leger laat kandidaten Miss Uganda op het land werken

Amy Fallon en Frank Mulder (IPS)

19 september 2014

De verkiezingen van Miss Oeganda worden door het leger dankbaar ingezet om jongeren warm te maken voor landbouw.

DFID UK (CC BY 2.0)

Vier vijfde van de vrouwen in Oeganda werkt op het land, een realiteit die weerspiegeld wordt in de deelneemsters.

DFID UK (CC BY 2.0)

De finalisten voor Miss Oeganda kunnen maar beter hun overall meenemen naar de Missverkiezingen. Ter voorbereiding op de finale, op 25 oktober, krijgen de twintig jongedames een heuse bootcamp voor vee- en pluimveeteelt en moeten ze naar de markt om boerenervaring op te doen.

Met deze onderdelen willen de organisatoren jonge vrouwen aanmoedigen om hun talenten in te zetten voor de landbouw en de economie. Dit past volgens hen bij het motto van de Missverkiezingen: schoonheid met een doel.

Raar

‘De natie voeden, de gemeenschap voeden, daarmee maak je een groter verschil dan een eigen boetiek runnen.’

‘De natie voeden, de gemeenschap voeden, daarmee maak je een groter verschil dan een eigen boetiek runnen’, zegt Brenda Nanyonjo, directeur van Miss Uganda Ltd. ‘Daarom hebben we het thema gekozen. Sommige mensen vonden het raar, en zeiden dat het niet gaat lukken. Maar het gaat wel lukken, het is niet een eenmalige actie maar een campagne die de rest van het jaar blijft lopen.’

Vier vijfde van de vrouwen in Oeganda werkt op het land, een realiteit die weerspiegeld wordt in de deelneemsters. Onder andere de 24-jarige Fiona Nassaka, die tijdens de voorrondes al de titel Miss Talent heeft gewonnen, is landbouwer. Ze teelt pepers en passievruchten, maar ook varkens, konijnen en kippen. Nu is ze een van de gezichten van de campagne om vrouwen te stimuleren in de landbouw te werken.

Commercialisering

Toch is niet iedereen tevreden met de koerswijziging van de Miss Oeganda-organisatie, en dat komt vooral door de nieuwe sponsor: het Oegandese leger. Dat ziet in Miss Uganda een mooi instrument voor haar nieuwe taak, namelijk de commercialisering van de landbouw.

‘We willen de nieuwe Miss Oeganda kiezen op basis van landbouw, om de jeugd te interesseren voor de sector’, zei generaal Caleb Akandwanaho. Deze militaire adviseur van de president, ook bekend als Salim Saleh, deed zijn uitspraken volgens dagblad de Daily Monitor bij de diploma-uitreiking van driehonderd militairen die ‘agricultural production induction training’ op de universiteit hadden gevolgd.

Militarisering

Het leger heeft de taak gekregen de leiding te nemen over het programma dat boeren moet stimuleren over te stappen van zelfvoorziening op commerciële landbouw.

Het leger heeft de taak gekregen om controle te krijgen over het landbouwproductieprogramma, bekend als NAADS, dat boeren moet stimuleren om over te stappen van zelfvoorziening op commerciële landbouw. Het leger is nodig, volgens president Museveni, om mismanagement van ambtenaren tegen te gaan. In iedere gemeente zullen militairen worden gestationeerd om te helpen bij de uitvoering van het programma.

Leden van de oppositie zijn hier kritisch over. Ze beschuldigen de president ervan de landbouw te militariseren.

Volgens de generaal zijn de Missverkiezingen een mooie manier om jongeren warm te maken voor de landbouw. ‘Ik hoop dat de reclames waar ze in verschijnen vol zitten met cassave, sinaasappels en vis, in plaats van met bier of whiskey’, zei hij volgens de krant The New Vision.

USAID (CC BY-NC.0)

USAID (CC BY-NC 2.0)