Rederij Maersk test roterende “zeilen” op containerschip

De Deense rederij Maersk rust een van zijn containerschepen uit met roterende “zeilen”. De veelbelovende technologie moet het brandstofverbruik met zo’n tiende verminderen.

Het ziet er wat vreemd uit: 30 meter hoge, 5 meter brede cilinders op het dek van een containerschip. Maar de zogenaamde roterende “zeilen” kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroenen van de scheepvaart, die nu nog teveel zware olie gebruikt.

Nieuw is de technologie niet. De zuilen zijn een gemoderniseerde versie van de Flettner rotor, die begin vorige eeuw al is uitgevonden. Bij de juiste zijwind draait de cilinder, en stuwt hij zo het schip voorwaarts dankzij het zogenoemde Magnus-effect. De motoren kunnen dan een standje lager geschakeld worden zonder daarbij tijd te verliezen.

Containerschip

Maersk heeft beslist een van zijn grote containerschepen uit te rusten met twee zuilen van het Finse bedrijf Norsepower. De cilinders zullen in de eerste helft van 2018 geïnstalleerd worden, en getest worden tot einde 2019. Norsepower maakt zich sterk dat de technologie het brandstofverbruik van een doorsnee schip met 7 tot 10 procent kan verminderen.

‘Het is een van de weinige technologieën die besparingen van meer dan 10 procent mogelijk kunnen maken.’

‘Flettner rotors hebben het potentieel om het brandstofverbruik van een schip aanzienlijk te verminderen, met name op tankers’, zegt Andrew Scott, programmadirecteur bij het Britse Energy Technologies Institute (ETI), dat steunt verleent aan het project. ‘Het is een van de weinige technologieën die besparingen van meer dan 10 procent mogelijk kunnen maken. Maar tot nog toe is ze niet voldoende gedemonstreerd op volle zee om de voordelen te bewijzen. Dit project maakt het aantrekkelijker voor rederijen en investeerders, en kan een significante rol spelen om de brandstofkosten te verminderen en de milieu-afdruk van de scheepvaart in de toekomst te verkleinen.’

De scheepvaart is een van de snelst groeiende bronnen van CO2-uitstoot uit transport en zal tegen 2050 goed zijn voor naar schatting 17 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Toch blijft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een akkoord rond een uitstootreductie voor zich uitschuiven.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3181   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift