De verkoop van elektrische auto's vestigt nieuwe records
Meer dan kwart van verkochte auto’s is nu elektrisch
De elektrische auto zit sterk in de lift. Eén op de vier verkochte auto’s is al elektrisch, en tegen 2030 zullen dat er al vier op de tien zijn, verwacht het Internationaal Energieagentschap.
Na opnieuw een jaar van stevige groei zal de wereldwijde verkoop van elektrische auto's dit jaar de 20 miljoen overschrijden, denkt het IEA. Dat is goed voor meer dan een kwart van alle wereldwijd verkochte auto’s.
Vorig jaar klokte af op 17 miljoen verkochte elektrische modellen - goed voor één op de vijf auto’s - en in de eerste drie maanden van dit jaar is de verkoop van elektrische auto’s met 35 procent gestegen. Die sterke cijfers zijn opvallend, want de bredere autosector kampt met economische tegenwind, zegt het IEA.
China op kop
China behoudt zijn positie als marktleider, waar bijna de helft van de verkochte auto’s nu elektrisch is. Maar ook opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika zijn nieuwe groeicentra geworden, met groeicijfers tot meer dan 60 procent.
In de VS groeide de verkoop met ongeveer 10 procent, tot meer dan één op de tien verkochte auto's. In Europa stagneerde het marktaandeel rond 20 procent, mede door afnemende subsidies en andere steunmaatregelen.
Steeds goedkoper
'Onze gegevens tonen aan dat de elektrische auto ondanks aanzienlijke onzekerheden wereldwijd een sterke groei doormaakt. De verkoop blijft nieuwe records vestigen, met grote gevolgen voor de internationale auto-industrie', zegt IEA-directeur Fatih Birol. 'Aangezien ze steeds betaalbaarder worden, verwachten we dat meer dan 2 op de 5 verkochte auto’s tegen het einde van dit decennium elektrisch zal zijn.'
Die dalende prijs is de belangrijkste motor voor de groei. De gemiddelde prijs van een elektrische auto daalt sterk, en in China was twee derde van de verkochte elektrische auto’s vorig jaar goedkoper dan hun conventionele equivalenten, zelfs zonder subsidies.
In veel andere markten blijft de aankoopprijs hoger, hoewel de verbruikskosten vaak lager liggen: bij de huidige energieprijzen kost elektrisch rijden gemiddeld de helft.