Meer inzet nodig voor veilig drinkwater in India

De Indiërs raken zich meer en meer bewust van het belang van properheid en hygiëne, maar het gaat traag. Zo doet lang niet iedereen de moeite om water veilig te maken voor consumptie, hoewel er verschillende behandelingsmethoden voorhanden zijn.

Jan Jörg (cc 0)

Innovaties om water te zuiveren hebben weinig zin zonder een mentaliteitsverandering bij de Indiërs zelf.

“Swachh Bharat”, of Proper India, is een slogan die de meeste Indiërs associëren met hun premier Narendra Modi en de nationale campagne die hij lanceerde kort nadat hij aan de macht was gekomen in 2014.

Noch de term “Swachh Bharat” noch het idee om India schoon te maken, zijn nieuw. Al verschillende decennia is het bekend dat er meer aandacht naar properheid moet gaan: veel Indiërs doen hun behoefte nog gewoon op straat.

De toegang tot zuiver water is een van de grote problemen in het land. Volgens Unicef en de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) lopen 37,7 miljoen Indiërs ziektes op die overdraagbaar zijn door water, en sterven 1,5 miljoen kinderen alleen al aan diarree.

Tijdrovend

De beschikbaarheid van waterbehandelingsmethodes lijkt niet zo’n probleem, het is eerder een onwil bij de mensen om deze methodes toe te passen.

De beschikbaarheid van waterbehandelingsmethodes lijkt niet zo’n probleem, het is eerder een onwil bij de mensen om deze methodes toe te passen. ‘Op het terrein stelden we vast dat mensen te weinig moeite wilden doen om consequent een of meerdere opties te gebruiken om drinkwater veilig te maken’, verklaart Kavneet Kauer van het sociale bedrijf Development Alternatives (DA).

‘Veel sloppenwijkbewoners bijvoorbeeld kozen methodes die hen geen cent kosten. Diegenen die zich goedkopere behandelmethodes konden permitteren, zoals de toevoeging van chloor en de zonne-ontsmetting van water (het Sodis-procedé), maakten er geen gebruik van omdat ze het te tijdrovend vonden.’

In de afgelopen dertig jaar werkte DA vooral in Bundelkhand in Centraal-India aan een mentaliteitswijziging op het gebied van waterbehandeling. Intussen heeft het bedrijf 50.000 gezinnen en 26 scholen bereikt met intensieve campagnes in dorpen, ondanks de soms hevige weerstand van de lokale bevolking.

Ze vertellen dat water opslaan in een aan zonlicht blootgestelde fles bijvoorbeeld, tot 99 procent van de bacteriën in het water kan doden. Deze “innovatie” gebruikt niets anders dan natuurlijke UV-stralen om water veilig voor consumptie te maken. Je kan water ook zuiveren door het te koken en te zeven.

DA pleit niet alleen voor de toepassing van dit soort eenvoudige waterzuiveringstechnieken, maar heeft zelf ook innovaties voortgebracht zoals de Jal-TARA – een waterfilter die infectieveroorzakende bacteriën en overtollig ijzer uit besmet water haalt – en de TARA Aquacheck Vial, een toestel om de aanwezigheid van infectieveroorzakende bacteriën te meten.

Jongerenprogramma

Maar deze innovaties hebben weinig zin zonder een mentaliteitsverandering bij de Indiërs zelf. Dat is iets wat de nationale Swachh Bharat-campagne moet bewerkstelligen, niet alleen op het vlak van schoon water maar ook voor een schoner milieu.

Er loopt momenteel in tien steden een jongerencampagne van DA via de sociale media: CLEAN-India of “De stad die ik wil”. Dit programma is bedoeld om het gedrag van jonge stedelingen te veranderen. Het kon al 28 ngo’s, 300 scholen, 800 leerkrachten en meer dan een miljoen studenten mobiliseren.

‘Om vooruit te gaan is het cruciaal dat middenveldorganisaties samenwerken met academische instellingen, beleidsmakers en investeerders. Zo kunnen we de omstandigheden creëren waarin innovatie het best gedijt’, meent K. Vijaya Lakshmi, de ondervoorzitter van DA.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift