‘Klimaat en natuur zijn nauw verweven’

Milieubewustzijn stijgt niet alleen in rijke landen

Bioversity International (CC BY-NC-ND 2.0)

Landbouwster Fatima aan het werk in Gurez, India, oktober 2015.

Milieuproblemen zoals ontbossing, verlies aan biodiversiteit of overbevissing krijgen ook in ontwikkelingslanden steeds maar aandacht in de publieke opinie. Dat blijkt uit een analyse van zoekopdrachten, berichtgeving en sociale media.

Het bewustzijn rond verlies van natuur, en de acties om daar wat aan te doen, stijgt niet alleen in rijke landen. Ook in ontwikkelingslanden is het thema aan een opmars bezig, zeggen onderzoekers van de Economist Intelligence Unit (EIU).

Google

Ze komen tot die conclusie op basis van analyse van zoektermen op Google, vermeldingen op sociale media en de mediaberichtgeving in 54 landen, samen goed voor ongeveer 80 procent van de wereldbevolking.

Daaruit blijkt dat de Google-zoekopdrachten rond milieuproblemen wereldwijd met 16 procent zijn gestegen tussen 2016 en 2020, met name in Aziatische landen als India (190 procent), Pakistan (88 procent) en Indonesië (53 procent).

Volgens Marco Lambertini, directeur-generaal het Wereldnatuurfonds (WWF) toont het aan dat het begrip rond het milieuthema is geëvolueerd. 

‘De kwestie draait niet langer enkel rond de bescherming van de natuur’, zegt hij. ‘Mensen maken zich nu ook zorgen over de gevolgen van dat verlies aan natuur voor hun levensonderhoud.’

Klimaat domineert

In 2019 waarschuwden wetenschappers dat een miljoen dier- en plantensoorten met uitsterven bedreigd worden door de voortdurende jacht naar economische groei. En vorig jaar waarschuwde het WWF dat de wereld in amper dertien jaar tropisch bossen ter grootte van Californië was verloren. 

‘De bezorgdheid groeit over de impact van schade aan het milieu - of het nu gaat om uitstervende soorten, ontbossing of overbevissing.’

‘Tot nog toe domineerde vooral het klimaat het nieuws en het publieke debat, en niet zozeer de natuur’, zegt Lambertini. ‘Dat is nu aan het veranderen, omdat de bezorgdheid groeit over de impact van die schade aan het milieu - of het nu gaat om uitstervende soorten, ontbossing of overbevissing.’

De EIU-studie toont ook aan dat op sociale media steeds meer gediscussieerd wordt over natuurverlies. Zo steeg het aantal berichten  op Twitter rond het thema van 30 miljoen in 2016 tot 50 miljoen in 2020. Die trend was het sterkst in Latijns-Amerika, waar het aantal gerelateerde Twitter-berichten steeg met 136 procent. 

Online campagnes

Ook belangrijke influencers - waaronder politieke figuren, beroemdheden en religieuze leiders - gebruiken hun platforms om meer aandacht te trekken voor milieukwesties, met berichten die een gecombineerd publiek van bijna 1 miljard mensen wereldwijd bereikten.

De stijgende bezorgdheid gaat gepaard naar een groeiende vraag naar verandering, en niet enkel in rijke landen, zegt Lambertini.

Volgens de studie zijn er sinds 2016 meer dan 159 miljoen handtekeningen verzameld voor verschillende campagnes rond behoud van biodiversiteit.

De belangrijkste reden voor de groeiende aandacht zijn een grotere berichtgeving in de media, het snel groeiende aantal internetgebruikers en grotere bereik van sociale media. 

Ook de berichtgeving over bosbranden en de verbanden tussen de pandemie en de vernietiging van natuur heeft voor veel mensen duidelijk gemaakt hoe de mens de planeet beïnvloedt, zegt Lambertini. 

Lockdowns

Tegelijk is uit andere studies gebleken dat veel mensen tijdens de lockdowns een diepere waardering voor de natuur hebben ontwikkeld, zegt Antonia Kerle van de EIU.

Volgens Lambertini moeten beleidsmakers op de wereldwijde top rond biodiversiteit in oktober nieuwe, ambitieuze mondiale doelstellingen voor natuurbescherming vaststellen, vergelijkbaar met het klimaatakkoord van Parijs uit 2015.

‘De natuur is de andere kant van de ecologische crisis waar we vandaag voor staan’, zegt hij. ‘Klimaat en natuur zijn nauw verweven, maar de natuur hinkt sterk achterop wat betreft de richting die we willen inslaan en de concrete doelstellingen.’

Dit artikel verscheen eerder bij IPS-partner Thomson Reuters News Foundation.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3141   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift