Miljoenen kilometers weg kunnen beter niet aangelegd worden

Veel geplande wegen in tropische en subtropische gebieden, meestal in ontwikkelingslanden, kunnen beter niet aangelegd worden, blijkt uit een omvangrijke studie. De onderzoekers stellen dat ze snel waardeloos kunnen worden door landverschuivingen, verzakkingen en kuilen.

LM TP (CC BY-NC 2.0)

 

Naar schatting zal er tot 2050 wereldwijd zo’n 25 miljoen kilometer weg worden aangelegd. Ongeveer 90 procent daarvan is gepland in ontwikkelingslanden, vaak in ecologisch belangrijke tropische en subtropische gebieden.

‘Tenzij deze wegen intensief onderhouden worden, worden het geldverslindende projecten voor ontwikkelingslanden’

‘Tenzij deze wegen intensief onderhouden worden, worden het geldverslindende projecten voor ontwikkelingslanden’, zegt Mohammed Alamgir van de James Cook University, hoofdauteur van de studie in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology.

Corruptie speelt volgens de onderzoekers ook een rol bij de besluiten om deze wegen aan te leggen. ‘Veel wegen met een hoog risico worden goedgekeurd omdat overheidsfunctionarissen omgekocht worden door voorstanders van die wegen’, legt medeauteur William Laurance uit.

Aannemers gebruiken vaak te weinig of te slechte kwaliteit materialen en de winst steken ze in eigen zak. De wegen worden daardoor nog kwetsbaarder voor snelle achteruitgang’, zegt hij.

Economische groei

Volgens de onderzoekers zijn sommige wegen zeer schadelijk voor het milieu. ‘We hebben gezien hoe de aanleg van sommige wegen tot een sterke toename van illegale houtkap, branden, speculatie met grond en stroperij leidden. De grote verrassing was echter dat ze zoveel risico’s met zich meebrengen vanuit economisch en sociaal perspectief.’

Veel ontwikkelingslanden hebben ambitieuze plannen op het gebied van infrastructuur, vaak bedoeld om economische groei te stimuleren en faciliteren. Zo zal de totale lengte van het aantal verharde wegen in Aziatische ontwikkelingslanden volgens de Aziatische Ontwikkelingsbank verdubbelen in de komende drie jaar.

‘Onze omvangrijke studie suggereert dat economische, sociale en milieu-risico’s van slecht geplande wegen veel groter zijn dan doorgaans wordt aangenomen’, zegt Laurance.

De aanleg van nieuwe wegen kan gunstig zijn voor de economie en ook sociale voordelen opleveren, zeggen de onderzoekers. ‘Maar als ze slecht gepland worden, leiden ze tot ernstige kostenoverschrijdingen, corruptie en milieuschade. Tegelijkertijd leveren ze in economische zin dan weinig op en intensiveren ze sociale en politiek conflicten.’

Volgens de auteurs wordt momenteel te weinig rekening gehouden met die risico’s.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.