Morales maakt raadpleging over omstreden autoweg mogelijk
Franz Chávez
20 februari 2012
De Boliviaanse president Evo Morales heeft vrijdagavond de consultatiewet afgekondigd. Die maakt een volksraadpleging mogelijk over de omstreden autoweg door het Amazonegebied.
De autoweg zou door het Inheems Gebied Nationaal Park Isiboro Sécure (Tipnis) lopen, een nog vrij ongerept woudgebied in het centrum van het land waar 15.000 indianen leven.
Tegen het plan was vorig jaar fel geprotesteerd door inheemse groepen, verenigd in de Inheemse Confederatie van het Boliviaanse Oosten (Cidob). De politie trad daarbij hard op.
In oktober trok president Evo Morales, zelf een inheemse Boliviaan, het plan in.
Maar andere inheemse groepen, verenigd in de Inheemse Raad van het Zuiden (Conisur), vinden dat de autoweg er wel moet komen. Zij gingen de voorbije weken eveneens de straat op. Onder meer de cocatelers in het departement Cochabamba, de oorspronkelijke machtsbasis van Morales, gaan ervan uit dat de weg de lokale economie goed zal doen.
Nieuw sociaal conflict
Vrijdagavond kondigde Morales de wet af die de consultatie van de bevolking mogelijk maakt bij dergelijke projecten. Die zal het de Tipnis-bewoners mogelijk maken zich uit te spreken over de aanleg van de weg en de bescherming van het gebied. Die raadpleging moet er binnen vier maanden komen.
“De enen manifesteren tegen de aanleg van de weg, de anderen voor de aanleg. Het is moeilijk om uit te maken wie gelijk heeft,” zegt Morales zelf.
Cidob-voorzitter Adolfo Chávez kondigde al nieuwe protestmars aan tegen de autoweg.
De oppositie waarschuwt dat Morales een nieuw sociaal conflict aan het creëren is. “De regering probeert de Cidob te misleiden en de autoweg koste wat kost aan te leggen, zonder rekening te houden met het milieu en de bescherming van Moeder Aarde”, zegt Willman Cardozo, parlementslid van de centrumlinkse oppositiepartij Alianza Social (AS).
Brazilië
Volgens het plan moet de 300 kilometer lange autoweg Villa Tunari, in Cochabamba, verbinden met San Ignacio de Moxos, in het departement Beni. Hij moet een onderdeel worden van een nieuwe transportroute die Brazilië zou verbinden met de Chileense en Peruaanse havens aan de Stille Oceaan.
De kostprijs bedraagt 335 miljoen euro. Het grootste deel zou worden gefinancierd met een lening van de Braziliaanse Nationale Bank voor Economische en Sociale Ontwikkeling. De opdracht was al toegewezen aan het Braziliaanse bedrijf OAS.