Nigeriaanse regering wil motortaxi's temmen
Toye Olori
17 juli 2002
In Lagos heten ze Okada, in het oosten van Nigeria
Akauke, in de Nigerdelta Alalo (waar ga je heen ?) en in het centrum van
het land kortweg Going?. De alleenheerschappij van de motortaxi's op
Nigeriaanse wegen is in enkele jaren vrijwel compleet geworden. Om de op hol
geslagen tweewielers te temmen, heeft de regering van de havenmetropool
Lagos enkele doortastende maatregelen genomen.
De brommers dragen in hoge mate bij tot het gekmakende tumult in Lagos, een
stad met 12 miljoen inwoners. Overal waar er plaats is, staan motortaxi’s in
rijen te wachten op een klant. De meeste motors zijn uitgebouwd met een
hoorn die eerder thuishoort op een auto of vrachtwagen en gretig wordt
gebruikt. Sommigen hebben zelfs een volwaardige stereo-installatie met
cassettespeler. Wanneer de muziek erg luid staat, en dat is bijna altijd het
geval, horen de Okada-piloten soms de hoorns van hun collega’s niet meer,
wat leidt tot een gevaarlijk opbod in decibels.
Uiterlijk tegen 1 augustus moet elke Okada 1.500 niara (12 euro)
neertellen voor een vergunning en verplicht een helm een reflecterend vest
dragen, zo heeft het ministerie van transport in Lagos nu beslist. De
maatregel stuit op heel wat protest. Tunde Solola, woordvoerder van de
Okada-piloten schat het totale prijskaartje van de overheidsvoorschriften op
15000 niara (120 euro) Hoe kan een bestuurder dat geld in een maand bij
elkaar krijgen?, zegt Solala op een vreedzame betoging voor het
regeringsgebouw, De meesten werken voor de eigenaar van de motorfiets en
die moet elke dag worden betaald, of we nu veel hebben verdiend of niet.
Dele Akake, woordvoerder bij het informatiedepartement veegt die bezwaren
van tafel: Naargelang hun werkgebied verdienen de chauffeurs tussen
vijfhonderd en duizend niara per dag. Je moet die jas en helm toch maar een
keer kopen? We denken enkel aan het welzijn van de bestuurders, de
passagiers en de andere weggebruikers. Elk ziekenhuis in Lagos heeft
intussen zijn Okada-afdeling, ga maar eens kijken. De meeste bestuurders
springen zonder enige oefening op de motor. Het aandeel van ongelukken met
motorfietsen steeg volgens cijfers van de federale regering van 3,8 procent
in 1989 tot 21,4 procent in 2000.
Niettemin vraag Solala zich af wat er moet gebeuren met de drie miljoen
Okada’s in Lagos wanneer die op 1 augustus de deadline niet halen. Het
werkloosheidscijfer in Nigeria bedraagt nu ongeveer 13,5 procent en de helft
van de bevolking leeft onder de armoedegrens.
Bola Tinubu, de gouverneur van Lagos, lijkt alvast niet onder de indruk van
het protest. Jullie maken teveel lawaai met jullie hoorns, zelfs in de
buurt van kerken, moskeeën en ziekenhuizen. Ik ga de Okada’s niet verbieden
omdat dat zou leiden tot werkloosheid en problemen voor pendelaars. Maar
jullie moeten helmen dragen en de wet respecteren. Anders gaan jullie aan de
kant, zo kregen de betogers te horen.