Brussel is slechtste leerling van de klas

Ondanks grote beloftes rijdt Uber nauwelijks elektrisch in Europese steden

Jackson David / Pixabay

Het taxiplatform Uber is nog veraf van de zelf opgelegde doelstelling om tegen 2025 de helft van zijn wagenpark te elektrificeren. In grote Europese steden zijn elektrische wagens goed voor minder dan vijf procent van de door Uber gereden kilometers. In Brussel gaat het zelfs om slechts 0,01 procent.

In september vorig jaar kondigde het techbedrijf met veel bombarie aan dat tegen het einde van 2025 de helft van zijn ritten in zeven Europese steden emissievrij zou gebeuren. Tegen 2040 zouden dan alle Uber-ritten elektrisch gebeuren.

Het bedrijf achter de taxi-app deed dat naar eigen zeggen om de schadelijke effecten van zijn vloot op het klimaat en de gezondheid van de inwoners in te perken, na maandenlange druk door milieuorganisaties.

Moeizame vooruitgang

Uit gegevens die denktank Transport & Environment (T&E) van Uber zelf kreeg, blijkt dat het bedrijf dringend een versnelling hoger moet schakelen om de eigen doelstelling te behalen. Met nog slechts drie jaar te gaan, is de beste leerling van de klas Lissabon, waar Uber-chauffeurs gezamenlijk 9 procent van hun kilometers afleggen met elektrische wagens.

In Londen en Amsterdam is dat 6 procent. In die steden hebben de lokale overheden dan ook zwaar geïnvesteerd in de transitie naar elektrisch rijden, met bepaalde verplichtingen en ultralage-emissiezones.

De slechtste leerling van de klas is onze hoofdstad, waar een verwaarloosbaar percentage van de Uber-ritten met een elektrisch aangedreven voertuig gebeurt.

In steden waar dat niet gebeurt, verloopt de vooruitgang van Uber veel moeizamer. Parijs, Berlijn en Madrid geraken niet of nauwelijks boven 1 procent. De slechtste leerling van de klas is onze hoofdstad, waar een verwaarloosbaar percentage van de Uber-ritten met een elektrisch aangedreven voertuig gebeurt.

‘Meer dan een jaar na zijn dure elektrische eed, ziet de vooruitgang van Uber er somber uit’, zegt Saul Lopez, mobiliteitsexpert bij T&E.

‘Dit zou een les moeten zijn voor leiders die in Glasgow bijeenkomen. Beloftes van bedrijven wegen niet op tegen lokale en nationale overheden die maatregelen nemen om de gezondheid van hun burgers en het klimaat te beschermen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.