Onderwijshervorming Latijns-Amerika verloopt moeizaam

Nieuws

Onderwijshervorming Latijns-Amerika verloopt moeizaam

Daniela Estrada

02 december 2010

In de Latijns-Amerikaanse landen wordt al jaren een debat gevoerd over onderwijshervorming "maar kwalitatief gezien is er niets bereikt", zegt Martin Hopenhayn, hoofd van de divisie sociale ontwikkeling van de Economische Commissie voor Latijns-Amerika en het Caraïbisch  gebied (ECLAC).

ECLAC presenteerde deze week het Sociaal Panorama van Latijns-Amerika 2010, waarin ook aandacht is voor het onderwijsbeleid in de regio. Regeringen in Latijns-Amerika zijn er niet in geslaagd om de “onderwijskloof” tussen arme en rijke gezinnen, plattelandsbewoners en stedelingen en inheemse en niet-inheemse gezinnen te dichten, zegt Hopenhayn.

Gemiddeld heeft 49 procent van de mannen en 55 procent van de vrouwen tussen 20 en 24 jaar secundair onderwijs afgerond. Op het platteland gaat het om 26 procent van de mannen en 31 procent van de vrouwen, en onder inheemse bewoners om respectievelijk 22 en 20 procent, blijkt uit het rapport.

Ongelijkheid

ECLAC noemt onderwijs “een van de belangrijkste factoren om oorspronkelijke ongelijkheid (op grond van afkomst en regio) op te heffen en gelijke kansen te bieden op welzijn en een productief maatschappelijk leven.

De commissie pleit voor uitbreiding van het onderwijs voor jongere kinderen, langere schooldagen op het primair onderwijs en het introduceren van digitale technologie, zodat kinderen voldoende computervaardig worden.

Het verbeteren van het openbare onderwijs en het dichten van de kwaliteitskloof met het particuliere onderwijs is ook een urgente zaak, zegt de ECLAC.

De commissie pleit voor betere toegang van het hoger onderwijs voor studenten uit gezinnen met een laag inkomen en financiële steun aan gezinnen met kinderen. Die steun zou ervoor moeten zorgen dat de kinderen hun opleiding kunnen afmaken.