Pakistaanse koranscholen niet tuk op wiskunde en Engels
Ashfaq Yusufzai
23 februari 2011
Pogingen van de Pakistaanse regering om de talrijke koranscholen in het land te moderniseren, kennen niet veel succes. In de noordwestelijke provincie Khyber Pakhtunkhwa weigert driekwart van de koranscholen de hulp die de overheid biedt om met computerklassen en vakken als wiskunde en Engels te beginnen.
De leerkrachten van de Koranscholen beschouwen het programma als ongewenste inmenging en willen niets weten van de steun. “De meeste leraars zijn niet in staat om behoorlijk les te geven”, reageert Sardar Hussain Babak, miinister van onderwijs in Khyber Pakhtunkhwa. “Ze hebben geen moderne opleiding. De regering kan hen financieel en met technische middelen steunen, maar ze willen niet.”
Taliban
Volgens Babak werd de beslissing om de scholen te moderniseren ingegeven door berichten dat in sommige van de instellingen islamistische strijders werden gevormd. Veel leden van de taliban (letterlijk ‘studenten’) die het in de jaren negentig voor het zeggen kregen in Afghanistan, kwamen uit Pakistaanse koranscholen. Pakistan wil nu op verzoek van de VS de diepe kloof tussen het religieuze onderwijs en de andere scholen in het land overbruggen om dergelijke ontsporingen te vermijden.
Naast hun traditionele lessen zouden de koranscholen Arabische literatuur, Urdu, Engels, wetenschappen, wiskunde en informatica moeten aanbieden en scholieren ook de kans geven een beroep te leren.
Sommige leerkrachten met een religieuze opleiding staan achter het initiatief. Nog geen 5 procent van de leerlingen in koranscholen kan goed lezen en schrijven, zegt Muhammad Asif, een leraar aan de Uma Hatul Momineen. “Ze beginnen rechtstreeks in het religieus onderwijs”, legt hij uit. “Koranscholen zijn goed, want ze leren je de ware betekenis van de islam. Maar religieuze scholen zouden ook moderne vakken moeten aanbieden.” De 25-jarige Asif bezocht eerst een gewone middelbare school en studeerde toen verder aan een religieuze instelling, waar hij een diploma in islamitisch recht behaalde.
Arme scholieren
Volgens een rapport van de administratie School en Geletterdheid van Khyber Pakhtunkhwa is maar een kwart van de koranscholen in de uitgestrekte provincie officieel geregistreerd. Aan die 10.887 instellingen studeren twee miljoen kinderen en jongeren. “99 procent van de scholieren komt uit arme gezinnen die het schoolgeld dat moderne instellingen vragen, niet kunnen betalen”, zegt minister Babak. De koranscholen zijn gratis.
Het merendeel van de 4900 leerkrachten in de provincie komt zelf uit het religieus onderwijs en heeft dus nooit grondig kennisgemaakt met vakken als Engels of wiskunde. In eenvoudige koranscholen leren de scholieren alleen de Koran uit het hoofd en oefenen ze de verzen te reciteren en goed uit te spreken. In de instellingen die islamgeleerden vormen, komen ook Arabisch, de interpretatie van de Koran en de uitspraken van Mohammad, islamitische wetgeving en islamitische geschiedenis aan bod.
Vreedzaam en apolitiek
De verantwoordelijken van de Pakistaanse koranscholen ontkennen dat ze islamistische militanten produceren. “We hebben meer dan 4500 leerlingen in onze school”, zegt Maulana Samiul Haq, de kanselier van de Darul Uloom Haqqania, de grootste koranschool van het land. “Ze zijn allemaal vreedzaam en apolitiek.” Als er vroeger leerlingen hebben deelgenomen aan de opmars van de taliban in Afghanistan, dan was dat om het buurland “te behoeden voor de verdeelde en corrupte moedjahedien” die daar toen de plak zwaaiden.
Muhammad Israr, een student aan de Darul Uloom Banoria in Peshawar, zegt dat hij de Koran van buiten heeft geleerd en nu meer islamitische kennis opdoet. Israr komt uit de provincie Jalalabad in Afghanistan, en zegt dat hij naar huis zal terugkeren als hij zijn diploma heeft. “Mijn missie is liefde, vrede en harmonie te verspreiden, om daarmee het terrorisme te verslaan. Dat is wat de islam ons opdraagt – we moeten mensen van elk geloof respecteren.”