Plastic verpakking lost voedselverspilling niet op

David Bleasdale (CC BY 2.0)

 

Plastic verpakkingen gaan voedselverspilling niet tegen, concluderen Friends of the Earth en Zero Waste Europe in een onderzoek. In sommige gevallen werken ze verspilling juist in de hand.

Fabrikanten gebruiken plastic verpakkingen om voedsel langer vers te houden, zodat er minder voedsel weggegooid wordt. De milieuorganisaties constateren dat Europeanen jaarlijks gemiddeld 173 kilo voedsel weggooien. Tussen 2004 en 2014 groeide de hoeveelheid voedselafval van 16,15 miljoen ton naar 31,2 miljoen ton. De hoeveelheid plasticafval groeide van 12 naar 15,4 miljoen ton.

In Europese supermarkten wordt 37 procent van de voedselproducten verpakt in plastic. Meestal gaat het om plastic voor eenmalig gebruik, dat daarna bij het afval terechtkomt. Het gebruik van plastic is, gezien de grote hoeveelheid voedselafval van Europeanen, dan ook geen oplossing om voedselverspilling tegen te gaan, zeggen de milieuorganisaties.

Boontjes uit Kenia

Plastic verpakkingen zijn niet alleen bedoeld om voedsel vers te houden, ze dienen soms ook om uniformiteit in het product te bereiken. Het toppen van boontjes uit Kenia, zodat alle verpakkingen er hetzelfde uitzien, leidt tot een verspilling van soms wel 30 tot 40 procent, nog voordat de boontjes in de winkel arriveren, blijkt uit onderzoek van de ngo Feedback.

De manier waarop supermarkten werken, jaagt volgens Feedback verspilling aan. ‘Het annuleren van orders, wijzigingen op het laatste moment, aanpassingen van overeenkomsten met  terugwerkende kracht en cosmetische eisen leiden er allemaal toe dat voedsel wordt verspild.’

Zo eisen supermarkten van de producent dat orders volledig uitgevoerd worden, maar hebben boeren geen invloed op natuurlijke factoren zoals plantziekten en het weer. Om de contracten niet kwijt te raken bij onvoorziene omstandigheden die invloed hebben op de opbrengst, moeten ze daarom overproduceren.

Verspilling begint dus al vroeg in de toeleveringsketen, zegt Feedback. En het probleem moet al vanaf dat stadium aangepakt worden.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift