Rio maakt een van drukste buslijnen ter wereld
Fabíola Ortiz
24 september 2013
Rio de Janeiro gaat een van de drukste buslijnen ter wereld aanleggen. De snelbus TransBrasil moet een verwaarloosd stadsdeel nieuw leven inblazen.
De TransBrasil wordt een 32 kilometer lang baanvak dat alleen voor snelbussen toegankelijk is. De lijn moet de voorsteden rond Rio de Janeiro met het centrum van de stad verbinden, goed voor 820.000 reizigers per dag.
De werken zullen drie jaar duren. Momenteel loopt de aanbesteding. Het budget bedraagt 420 miljoen euro.
Olympische Spelen
De TransBrasil komt er naar aanleiding van de Olympische Spelen in Rio. In juni werd in Brazilië nog massaal geprotesteerd tegen de hoge kosten voor het wereldkampioenschap voetbal, volgend jaar in heel Brazilië, en de Spelen, die Rio in 2016 ontvangen, en tegen het gebrekkige openbaar vervoer.
Maar het plan is al ouder, zegt planoloog Robert Cervero van de Universiteit van Berkeley. “De bedoeling is via deze enorme openbare investeringen in snelle buslijnen de gemeenschappen duurzamer te maken, met minder vervuiling, zodat ze leefbaarder en gezonder worden. In de Verenigde Staten komt veel obesitas voor en dat komt deels doordat we veel met de auto rijden en weinig te voet gaan.”
Favela’s
Het WK voetbal en de Spelen zijn unieke kansen om dergelijke investeringen mogelijk te maken, zegt Cervero.
De TransBrasil maakt gebruik van de emblematische Avenida Brasil en doorkruist zo tientallen arme wijken, waaronder de beruchte favela’s. “Vandaag is die laan een litteken in een verwaarloosd deel van de stad. De snelle buslijn kan de wijken rond de stations nieuw leven inblazen”, zegt Clarisse Linke, directeur van de Braziliaanse afdeling van het Instituut voor Ontwikkelings- en Transportbeleid (ITPD).
3 miljoen auto’s
De laatste tien jaar is het aantal auto’s per inwoner met 60 procent gestegen in Rio. Er rijden nu 2,5 miljoen auto’s, en dat worden er tegen 2015 wellicht 3 miljoen. In Rio wonen 6,4 miljoen inwoners. Velen onder hen zijn anderhalf uur onderweg naar hun werk. Maar er zijn er ook heel wat die vier tot zes uur onderweg zijn.
Volgens het stadsbestuur zal de TransBrasil de reistijd tussen stadsrand en centrum met 40 procent verminderen.
De snelbus, die nu in tientallen steden overal ter wereld rijdt, is een Braziliaanse uitvinding. Het concept ontstond in 1974 in de zuidelijke stad Curitiba http://www.ipsnews.be/artikel/bussen-curitiba-vervoeren-2-miljoen-mensen…. Het werd een model voor duurzame stadsontwikkeling.