Stijging zeespiegel bedreigt Sjanghai

Nieuws

Stijging zeespiegel bedreigt Sjanghai

Antoaneta Bezlova

07 juni 2007

De stijging van de zeespiegel bedreigt de miljoenenstad Sjanghai, het financiële centrum van China. Plaatselijke politici zinnen op maatregelen om het water buiten de deur te houden.

Zo onheilspellend als de documentaire ‘An Inconvenient Truth’ van de voormalige Amerikaanse vice-president Al Gore het voorstelt, is het scenario voor Sjanghai wellicht niet. In de film waarschuwt Gore dat de stad in zee kan verdwijnen.

Desondanks roepen deskundigen toch op tot maatregelen, variërend van waterpoorten tot de aanleg van dijken. Maar bestuurders in Sjanghai richten zich voorlopig vooral op de sluipende effecten van het stijgende water: kusterosie, vermenging van zout water met het zoete water van de rivier de Yangtze en verhoogde risico’s bij stormen.

Een rapport van het International Institute of Environment and Development in Groot-Brittannië, stelt dat Sjanghai, een van de meest welvarende metropolen in Azië, en andere kuststeden risico lopen. De wetenschappers van dit instituut verwachten een stijging van de zeespiegel met 60 centimeter tegen 2050, bij kuststeden als Sjanghai en Tianjin in het noorden van China.

Zestig centimeter lijkt niet extreem veel, maar het kan toch een aanzienlijke bedreiging vormen voor Sjanghai, dat in een laaggelegen gebied van de Yangtze-delta ligt. Het gebied waar de Yangtze in de Oost-Chinese Zee stroomt, ligt slechts drie tot vijf meter boven zeeniveau.

“Dat de zeespiegel stijgt is duidelijk”, zegt Zheng Hongbo, professor aan de School voor Oceaan- en Aardwetenschappen van de Sjanghai Tongji Universiteit. “We kunnen nog lange tijd onderzoek doen naar de exacte oorzaken, maar als we kijken naar de dreiging dan is er nog weinig tijd. We moeten dit heel serieus nemen. Een stijging van de zeespiegel met 60 centimeter zou de economische groei kunnen hinderen omdat er minder land beschikbaar is”, zegt Zheng.

Sjanghai wordt wel eens beschreven als de grootste bouwplaats ter wereld, waar een vijfde van alle bouwkranen staat. De stad legt jaarlijks zo’n 3000 hectare zeegebied droog.

Die praktijk is al zo gewoon geworden, dat de meeste mensen niet meer nadenken over natuurlijke grenzen. Enkele van de meest indrukwekkende nieuwe projecten zijn tot stand gekomen op ingepolderd land, zoals het futuristische vliegveld in het financiële district Pudong. Het stadsbestuur overweegt ook om een ecologische stad te bouwen in het moerasgebied van het eiland Chongming, een eiland dat een paar jaar geleden werd aangelegd.