Milieuorganisaties slaan alarm: ‘Het VN-agentschap heeft volkomen gefaald’

Uitstoot van scheepvaart mag komende tien jaar nog stijgen

Roberto Venturini / Flickr (CC BY 2.0)

‘Terwijl wetenschappers ons vertellen dat we minder dan tien jaar hebben om een klimaatcatastrofe af te wenden, beslist de IMO dat de uitstoot nog minstens tien jaar kan blijven groeien’, zegt John Maggs, voorzitter van de Clean Shipping Coalition. ‘Dat plichtsverzuim is adembenemend.’

Milieuorganisaties slaan alarm na de laatste vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Die heeft beslist dat de uitstoot van de scheepvaart in de volgende tien jaar kan blijven stijgen, een cruciaal decennium om de klimaatverandering beheersbaar te houden.

De bevoegde IMO-commissie heeft deze week zijn goedkeuring gegeven aan het klimaatplan van de VN-instelling. ‘De IMO heeft nog maar eens bewezen dat het totaal ineffectief is bij het aanpakken van de klimaatimpact van de scheepvaart’, zegt Faig Abbasov, directeur Scheepvaart bij de denktank Transport & Environment.

De IMO had zich aanvankelijk voorgenomen om de klimaatintensiteit van de scheepvaart met 40 procent te verminderen tegen 2030. Milieuorganisaties vonden dat voorstel al bijzonder zwak, omdat doelstellingen rond klimaatintensiteit geen absoluut plafond aan de uitstoot garanderen.

‘De landen die voor het voorstel hebben gestemd verliezen elk moreel gezag.’

Toch werd ook dat voorstel eerder deze maand nog verzwakt, en raakt het daarmee nog verder af van de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Volgens berekeningen van de International Council on Clean Transportation (ICCT) kan zelfs in het beste scenario de uitstoot nog stijgen met 14 procent tegenover 2008.

Adembenemend

‘Terwijl wetenschappers ons vertellen dat we minder dan tien jaar hebben om een klimaatcatastrofe af te wenden, beslist de IMO dat de uitstoot nog minstens tien jaar kan blijven groeien’, zegt John Maggs, voorzitter van de Clean Shipping Coalition. ‘Dat plichtsverzuim is adembenemend.’

Volgens de milieuorganisaties verliezen de landen die voor het voorstel hebben gestemd nu elk moreel gezag en kunnen ze dan ook geen kritiek uiten op landen of regio’s die wel stappen willen ondernemen om de uitstoot van de scheepvaart aan te aanpakken.

‘Het VN-agentschap heeft volkomen gefaald, en landen over de hele wereld moeten nu actie ondernemen tegen maritieme emissies’, zegt Abbasov. ‘Europa moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen en de uitvoering van de Green Deal versnellen. De EU moet schepen verplichten te betalen voor hun vervuiling via de emissiehandel en moet alternatieve groene brandstoffen en energiebesparende technologieën verplicht maken.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.