Veiligheidsregels geven elektrische auto duwtje in de rug

Nieuws

Veiligheidsregels geven elektrische auto duwtje in de rug

Joren Gettemans

12 maart 2010

In het Zwitserse Genève zijn de eerste internationale veiligheidsregels vastgelegd voor elektrische en hybride voertuigen. Daarmee kunnen de wagens nu sneller op de markt komen in 41 landen.

De regels werden vastgelegd op het Wereldforum voor de Harmonisering van van Voertuigregelgeving, dat vandaag afloopt. Het Forum is een VN-instelling die tot doel heeft de veiligheid en milieuvriendelijkheid van voertuigen te verbeteren. Meer dan vijftig landen nemen eraan deel samen met autofabrikanten, consumenten en weggebruikers.
“De elektrische auto is een groene keuze voor de consument”, zei Europees Commissaris voor Industrie Antonio Tajan. “Ik wil er voor zorgen dat die zo snel mogelijk op de markt komen en veilig zijn in het gebruik.”
De nieuwe regelgeving biedt autofabrikanten een uniform wettelijk kader en zorgt ervoor dat ze niet in elk land opnieuw een goedkeuring moeten aanvragen. De regels gelden in de landen binnen de Europese Unie en landen als Turkije, Zuid-Korea, Japan en Rusland.

Hoog voltage

Veiligheid is een belangrijk thema bij elektrische voertuigen omdat ze met erg hoge voltages werken en de kans op een elektrische schok voor de inzittende geminimaliseerd moet worden. De nieuwe regels bepalen onder meer dat de autogebruiker nooit in aanraking mag komen met de stroomkabels in de auto, en dat de auto immobiel blijft terwijl hij opgeladen wordt.
Er zijn ook afspraken gemaakt over de communicatie tussen het voertuig en de bestuurder. Zo wordt bepaald hoe het voertuig aan de bestuurder signaleert of de motor aan staat of niet. Dat is belangrijk omdat een elektrische motor geen of nauwelijks geluid maakt.