Verkeerschaos in São Paulo

Al een paar weken nu is het verkeer in São Paulo één grote chaos door eindeloze files, het veelvoud van de normale verkeersdrukte.  Die verkeersclash heeft alles te maken met aanhoudende stakingen bij de metro. Een ultiem overleg vanavond moet meer ellende morgen, op de openingsdag, voorkomen. 
Die metro van São Paulo is trouwens niet alleen een heet hangijzer in de WK-hype maar ook in de campagne van de komende presidentsverkiezingen. 

  • ©CC Non Commercial-ShareAlike.2.0 Staking bij de metro in São Paulo ©CC Non Commercial-ShareAlike.2.0

Gisteren werden de stakingen in de metro even opgeschort, maar de kans is reëel dat het personeel morgen opnieuw in staking gaat.  Ze vragen dat de regering van de deelstaat São Paulo de 42 aangekondigde ontslagen weer zou intrekken.  Een ultiem overleg vanavond moet de knoop doorhakken of er al dan niet een staking komt op donderdag. Het stadsbestuur laat niets aan het toeval over en werkt volop aan een plan B.  

Metro en politiek

De Copa is voor de Brazilianen de hefboom om hun frustraties en grieven op de politieke agenda te plaatsen voor het oog van de internationale camera’s. De metro van São Paulo is daarbij nog een geval apart, want het is ook een heet hangijzer in de campagne voor de aankomende presidentsverkiezingen, die heel deze Copa doorkruist.
Een veel voorkomend gebruik in de Braziliaanse politiek is dat bij verkiezingscampagnes allerlei corruptieschandalen naar boven worden gespit om de tegenstrever in diskrediet te brengen. Ook gewezen president Lula had in het verleden af te rekenen met een gigantisch corruptieschandaal, gekend als de mensalão, het aannemen van steekpenningen door zijn naaste medewerkers. Een schandaal dat is uitgespit en waarvoor de schuldigen bestraft zijn. In de huidige campagne gaat het om een corruptieschandaal waarbij de regerende PT-partij betrokken is, tegenover een corruptieschandaal van de oppositiepartij PSDB, die São Paulo regeert. 

Petrobras en Pasadena

Alles draait om een duistere affaire waarbij het prestigieuze oliebedrijf Petrobras, Brazilië’s trots, betrokken is. Petrobras heeft in 2006 50 procent van Pasadena opgekocht, een olieraffinaderij in de buurt van Houston  voor een bedrag van 360 miljoen dollar.  In 2012 kocht Petrobras de andere 50 procent, voor 820 miljoen dollar. In totaal bijna 1,2 miljard dollar, terwijl de vorige eigenaar in 2005 hier slechts de helft had voor betaald.  Er is sprake van witwaspraktijken en steekpenningen. De hele transactie heeft Petrobras een serieuze klap gegeven en de aandelen in waarde doen dalen.

Het vervelende voor de huidige regering  is dat in 2006 Dilma Rousseff  “ministra da Casa Civil” -kabinetschef- was in de regering Lula en hoofd van de raad van bestuur van Petrobras en in die functie verantwoordelijk voor de initiële aankoop. Het parlement heeft in april een onderzoekscommissie geëist naar de betrokkenheid van Rousseff en haar PT-partij bij dit corruptieschandaal.

De metro

Als reactie hierop heeft de PT een onderzoekscommissie geëist naar de corruptie in de metro van São Paulo.  De metro en het stedelijke mobiliteitsnet van São Paulo CPTM (Companhia Paulista de Trens Metropolitanos) zijn al langer in opspraak voor corruptie. Nauwe medewerkers van gouverneur Geraldo Alckmin zouden steekpenningen hebben gekregen voor de bouw van de metro. Er lopen aanklachten en rechtszaken, die de voortgang van de werken tegenhouden.   Het bestuur van São Paulo is in handen van de oppositiepartij PSDB en presidentskandidaat Aécio Neves is een geducht tegenstrever voor Dilma Rousseff.

De hele stakingsgolf begon vorig jaar met de 20 cent-beweging, tegen de verhogingen van een kaartje voor het openbaar vervoer. En ja, zo’n verhoging smaakt zuur in het licht van al de Copa-uitgaven. Maar ook in het licht van alle corruptieschandalen.  En dus laten de Brazilianen van zich horen. 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3196   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Latijns-Amerika & ecologie
    Alma De Walsche schrijft over ecologische thema’s, van klimaat- en energiebeleid, over landbouw- en voedsel tot transitie-initiatieven en baanbrekers. Ze volgt al enkele decennia Latijns-Amerika, met een speciale focus op de Andeslanden.