WWF betwijfelt belofte van papierreus APP

Nieuws

WWF betwijfelt belofte van papierreus APP

WWF betwijfelt belofte van papierreus APP
WWF betwijfelt belofte van papierreus APP

08 juli 2013

APP, een van de grootste papierproducenten ter wereld, beloofde vanaf 31 augustus niet langer hout uit natuurlijke bossen te gebruiken. Het Wereldnatuurfonds betwijfelt of het bedrijf die belofte nakomt.

Asia Pulp & Paper (APP), een van de grootste producenten van papier en verpakkingen ter wereld,  had in februari beloofd om tegen einde augustus alle natuurlijke hout dat vóór 1 februari was gekapt, verwerkt te hebben. Het Wereldnatuurfonds (WWF) betwijfelt nu of APP woord houdt.

Tijgers bedreigd

Ze verwijst naar recente vaststellingen van de organisatie Eyes on the Forest op het Indonesische eiland Sumatra. Daar ging de ontbossing door een APP-leverancier in mei nog altijd voort. Het ging om tropisch regenwoud dat onder meer belangrijk is voor de bedreigde tijgerpopulatie.

Bovendien had APP relatief intact bos de status van “struikgewas” gegeven, waardoor het bedrijf groen licht kreeg voor de kap.

In Indonesië bevat de wetgeving nog te veel achterpoortjes. Bovendien is toezicht moeilijk, zegt het WWF.

Onvoldoende hout

Volgens de natuurorganisatie heeft APP onvoldoende hout van aangeplante bomen om al zijn pulp- en papierfabrieken na 31 augustus van vezels te voorzien.

“We gaan er daarom van uit dat hun molens MTH (gemengd tropisch hardhout) zullen blijven nodig hebben, dat potentieel van ontbossing afkomstig is.”

De twijfels zijn zo groot dat het Wereldnatuurfonds nog steeds afraadt om papier te kopen van APP of in het bedrijf te investeren. Het vraagt dat het bedrijf er zich toe verbindt om vanaf 31 augustus uitsluitend vezels van aangeplante bomen te gebruiken.

Ken dumpt Barbie

WWF begon in 2001 samen te werken met APP om het bedrijf duurzame praktijken aan te leren. Maar de milieuorganisatie verbrak de banden met APP nadat het bedrijf zijn beloftes had verbroken om niet langer regenwoud tot pulp te vermalen.

Naarmate steeds meer bewijzen van de praktijken opdoken en de druk toenam, haakten grote klanten van APP een voor een af, waaronder Kraft, Nestlé, Adidas, Carrefour en Delhaize. De bekendste campagne was die tegen speelgoedfabrikant Mattel, waarbij Ken het uitmaakte met Barbie omdat ze betrokken was bij de vernieling van waardevolle bossen in Indonesië. Ook Mattel haastte zich om de samenwerking met APP stop te zetten, en werd gevolgd door concurrent Hasbro.

De Indonesische oerwouden huisvesten zo’n 15 procent van alle bekende soorten planten, zoogdieren en vogels. Sommige daarvan zijn nu al zeer bedreigd door de activiteiten van de palmolie-, mijnbouw- en papierindustrie.