Zimbabwaanse meisjes worden ICT-ondernemers

Zimbabwaanse meisjes en vrouwen tussen 10 en 23 jaar oud werken aan innovatieve technische oplossingen voor maatschappelijke problemen. Ze doen dat via TechWomen, een programma bedoeld om meer vrouwen op leidende posities in de technologiesector te krijgen.

  • Vrouwen zijn nog steeds een zeldzaamheid in de technische -en ingenieursopleidingen van de Universiteit van Zimbabwe. TechWomen probeert daar iets aan te doen.

De 22-jarige Moselyn Muchena zit in het laatste jaar van de studie Computerwetenschappen aan de Universiteit van Zimbabwe. Voor haar lag het voor de hand om een app te ontwikkelen die eenvoudig toegang geeft tot diensten van de plaatselijke cateringindustrie. Die sector wordt vooral gerund door vrouwen. Via haar app ORDER NOW kunnen bedrijven menu’s aanbieden en adverteren. Klanten kunnen cateraars en restaurants beoordelen.

Muchena is in haar groep op de universiteit de enige vrouw. “Ik voelde me altijd een buitenstaander en het kostte tijd om gewoon gezien te worden als een medestudent en niet als ‘de vrouw in de klas”, zegt ze. “Ik hoop dat mijn keuze meisjes helpt te kiezen voor techniek.”

Frustraties

Muchena is een van de honderd meisjes en vrouwen tussen 10 en 23 jaar oud die meedoen aan TechWomen, een Amerikaans programma bedoeld om vrouwen op te leiden in technische vakken.

Chemisch technoloog Aretha Mare, een van de leden van TechWomen Zimbabwe, zegt dat het streven is om meisjes 50 procent van de studenten aan technische opleidingen te laten uitmaken. “Stel je eens voor wat de wereld al aan innovatie is misgelopen door een ondervertegenwoordiging van vrouwen in deze creatieve sector”, zegt ze.

TechWomen creëert rolmodellen voor meisjes en is tevens een netwerkplatform waar vrouwen kennis en ervaringen uitwisselen. Zo hopen de initiatiefnemers te voorkomen dat vrouwen na hun studie alsnog afhaken in de technologiesector, als gevolg van frustraties op de werkplek.

Mare zegt dat TechWomen zich vooral richt op meisjes in achterstandssituaties, zowel op school als daarbuiten. “Sommige van die meisjes hebben geen computerervaring en beperkte toegang tot technologie. Tot nu toe hebben we honderd van hen opgeleid.”

Muchena zegt dat het er vooral op aankomt om ouders en de regering ervan te overtuigen dat het belangrijk is talent een kans te geven. “Ik hoop dat ze begrijpen dat het niet altijd gaat om de academische perspectieven, maar om het stimuleren van de talenten van een kind en het bieden van een omgeving waarin die tot bloei komen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.