Zuid-Afrikaanse boeren onderzoeken hun milieuvriendelijkheid
Stephanie Nieuwoudt
22 augustus 2008
Zuid-Afrikaanse fruit- en wijnboeren gaan onderzoeken welke impact hun productiewijze heeft op het milieu. De boeren willen daarmee tegemoet komen aan de toenemende vraag van consumenten naar 'groene' producten en voorkomen dat ze uit de markt gedrukt worden.
Het onderzoek zou kunnen aantonen dat exportproducten uit ontwikkelingslanden niet per se een hogere milieudruk met zich meebrengen. Consumenten worden zich steeds bewuster van de manier waarop hun keuzes de klimaatverandering kunnen beïnvloeden. Vaak bestaat het idee dat producten die van ver komen, schadelijker zijn voor het milieu omdat er veel brandstof nodig is voor transport.
De uitstoot die vrijkomt bij het transport en de ‘air miles’ vormen echter maar een deel van het plaatje, zeggen onderzoekers. Om een goed beeld te krijgen van de milieubelasting moet gekeken worden naar de volledige levenscyclus, ook wel de CO2-voetafdruk genoemd.
Internetinstrument
Het initiatief in Zuid-Afrika wordt gecoördineerd door de Deciduous Fruit Producers Trust (DFPT) en gefinancierd door het Britse departement voor Internationale Ontwikkeling (DFID), in samenwerking met ComMark Trust in Zuid-Afrika. Het is de bedoeling onder meer een internetinstrument te ontwikkelen. Door energieverbruik en andere variabelen online in te voeren, kunnen boeren hun voetafdruk berekenen. Hoe meer boeren meedoen, hoe beter het beeld van de CO2-voetafdruk van de hele industrie.
Zuid-Afrika is een van de grootste wijnexporteurs te wereld. Om een concurrerende positie in de wereld te behouden, is het volgens de Britse minister van Handel en Ontwikkeling, Gareth Thomas, noodzakelijk dat Zuid-Afrika inzicht krijgt in de CO2-uitstoot die de productie veroorzaakt.
Vorig jaar kondigde Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, aan voedselproducten te gaan voorzien van ‘voetafdruketiketten’. Ook zouden Tesco en Marks & Spencer zich voor versproducten oriënteren op de Europese markt. ComMark wijst er in een persbericht op dat Tesco sommige importproducten, inclusief groenten uit Afrika, voorziet van een label met een vliegtuig erop. Volgens ComMark wordt de CO2-voetafdruk echter niet altijd bepaald door het aantal kilometers dat een product aflegt. Uit onderzoek van de Cranfield Universiteit in Groot-Brittannië blijkt bijvoorbeeld dat snijbloemen uit Kenia die per vliegtuig naar Groot-Brittannië worden geëxporteerd, milieuvriendelijker zijn dan snijbloemen die in Nederland in kassen worden gekweekt.
De landbouwsector in Zuid-Afrika biedt werk aan een miljoen mensen. Dat is 7,5 procent van de totale werkzame bevolking. De sector zorgt voor vier miljard dollar (2,7 miljard euro). De export van fruit en wijn zorgt voor een kwart van dit bedrag.