Europa moet resoluut de kaart van de trein trekken

Maak van Brussel het centrum voor internationale treinreizen

Keven Menard Photography (CC BY-NC 2.0)

 

Zomer zonder vliegen. Het is een sterk initiatief dat een paar jongeren enkele maanden geleden op sociale media lanceerden om mensen aan te sporen ecologischer te reizen. En kijk: de zomervakantie zit er bijna op en duizenden Vlamingen zijn op de kar gesprongen. Het heeft ervoor gezorgd dat deze zomer al minstens 10 vliegtuigen minder vlogen. 

Zelf stapte ik enkele weken geleden met de fiets de trein op richting Slovenië. Een geweldige reis en lang niet mijn eerste lange afstandsreis met de trein. Maar ik kan meteen ook uit als ervaringsdeskundige beamen dat er nog werk aan de winkel is. En Brussel kan hier een centrale rol spelen (letterlijk).

Voortrekkersrol voor Brussel

Zowel het aanbod als de dienstverlening kunnen een pak beter. Wil je vanuit België de trein pakken naar het buitenland, dan kan je al beter een Duitse website raadplegen dan die van de NMBS. 

Zou het niet geweldig zijn om opnieuw enkele grote verbindingen te maken binnen Europa?

Daarnaast is het vaak een onmogelijke puzzel met overstappen om op je bestemming te geraken. Zou het niet geweldig zijn om, naar het voorbeeld van de oude E-snelwegen opnieuw enkele grote verbindingen te maken binnen Europa? Denk maar aan een lijn Stockholm-Madrid, of Londen-Rome.

Het geweldige is dat Brussel hierin een voortrekkersrol kan spelen en voor al deze lijnen een centraal knooppunt kan zijn. Waarom maken we van Brussel niet het eerste echte centrum voor internationaal treinverkeer. 

Alle ingrediënten zijn aanwezig. Brussel ligt centraal in Europa, heeft een grote uitstraling als hoofdstad van de EU en ons land heeft nu al het dichtste sporennet van alle Europese landen. Waar Frankfurt, Amsterdam en Londen internationale ‘hubs’ zijn voor vliegverkeer, kan Brussel zich op de kaart zetten voor de internationale treinreizigers.

De voordelen voor onze hoofdstad zijn enorm. Denk maar aan de extra werkgelegenheid die extra handelszaken in een internationaal treinstation met zich meebrengen, of de coördinatie van een uitgebreid Europees treinnetwerk.

Daarnaast zullen reizigers ook sneller geneigd zijn een dagje Brussel, Gent, of Brugge in hun reisplannen op te nemen. En de Belgische reiziger is de grootste winnaar met een ruim aanbod aan reisbestemmingen, rechtstreeks vanuit onze hoofdstad.

Leve de trein, maar mag het wat goedkoper?

Ondanks het magere aanbod zien veel mensen - mezelf incluis – nu al de voordelen van reizen met de trein. Je ecologische voetafdruk is aanzienlijk kleiner, een trein stoot tot tien keer minder CO2-uitstoot dan een vliegtuig.

Daarnaast win je ook tijd. Check-in en check-out kosten je bij het vliegen vaak uren en een vliegveld ligt vaak buiten de stad, wat je ook nog eens veel tijdverlies en frustratie oplevert. 

De prijzen voor treintickets kunnen drastisch naar beneden, want moet elke spoorlijn winstgevend zijn?

Ook kan je tijdens het reizen veel meer van het landschap genieten, kan je een gezellige tussenstop plannen en leg je – als je wil - makkelijker contacten met medereizigers.

De prijs is waar voorlopig het schoentje knelt. Vliegtickets zijn spotgoedkoop, terwijl sporen vaak veel duurder is. Die prijzen voor treintickets kunnen drastisch naar beneden, want moet elke spoorlijn winstgevend zijn? Het is een maatschappelijke dienst om mensen van en naar je steden te brengen. 

Daarnaast zit de winst hem bij sporen in andere zaken. Het draagt bij tot ons engagement om de klimaatdoelstellingen te halen, je creëert veel meer jobs en ons land kan eindelijk stoppen met het oversubsidiëren van regionale luchthavens, zoals die van Antwerpen. 

Daarnaast kan het beleid eindelijk het fiscale geweer van schouder wisselen in plaats van de ecologische trein te belasten en vliegen en bijhorende kerosine taksvrij te houden, het omgekeerde doen. 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Het lijkt voor mij en veel andere Belgen een logische stap, maar in Brussel blijft het voorlopig stil.

Daarnaast zijn er nog een paar maatregelen die het de treinreizigers zoveel aangenamer zouden maken. Eenvoudige reservatiesystemen, uniform in de hele EU bijvoorbeeld. Of een duidelijk en meer uitgebreid systeem voor reizigers om de fiets mee de trein op te nemen. 

En we moeten ook af van de ontelbare overstappen die je moet doen op een treinreis van amper 1000 kilometer. De sporen liggen er, de lijnen liggen er, nu moeten de landen samenzitten om alles op elkaar af te stemmen.

Juiste keuzes maken

Maar helaas worden de laatste jaren net de omgekeerde keuzes gemaakt. Sinds april dit jaar verloor de Beneluxtrein een pak van zijn aantrekkelijkheid door het nieuwe reservatiesysteem dat allesbehalve flexibel is. 

De mensen zijn er klaar voor, nu moet de politiek volgen en de juiste keuzes maken.

Een aantal jaar geleden werd de trein naar Zurich afgeschaft. Allemaal onbegrijpelijke evoluties als je ziet dat een speler als Flixbus die rol moeiteloos kan overnemen met een sterk autobusnetwerk dat op amper een aantal jaren werd uitgerold.

Voor mij is het Europa van de toekomst een Europa waar ecologisch en verantwoord reizen de makkelijkste en goedkoopste keuze moet zijn voor verplaatsingen binnen de continentale grenzen. 

Een Europa waar resoluut de kaart voor de trein wordt getrokken, met minder CO2-uitstoot, minder tijdverlies en meer reisplezier als gevolg. 

Ik stap alleszins ook volgend jaar opnieuw de trein op met m’n fiets voor een fijne zomervakantie. En net als mij ongetwijfeld ook duizenden andere Belgen. Want de mensen zijn er klaar voor, nu moet de politiek volgen en de juiste keuzes maken.

Lander Wantens is 25 jaar en heeft een passie voor klimaat, natuur, reizen, de fiets en politiek. Je kan hem volgen via buitenlander.blog

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift