Media niet geïnteresseerd in goed nieuws uit Derde Wereld

Jaklien Broekx

22 juni 2012
Opinie

Media niet geïnteresseerd in goed nieuws uit Derde Wereld

Media niet geïnteresseerd in goed nieuws uit Derde Wereld
Media niet geïnteresseerd in goed nieuws uit Derde Wereld

Eén van de conclusies van Ignace Pollet in zijn HIVA-onderzoek is dat ontwikkelingsorganisaties beter moeten communiceren over positieve resultaten in het Zuiden en hiervoor een media-strategie moeten ontwikkelen. Dat kon je gisteren lezen op voorpagina van DS. Helemaal akkoord. Dat is ook wat we dit jaar met Wereldsolidariteit gedaan hebben.

We maakten een documentaire over het werk van de gezondheidsorganisatie GK in Bangladesh. Met het oog op beeldmateriaal voor de geïnteresseerde beeldpers.  In een Bengaals dorp namen we ook de videoclip op van het lied ‘Through my Eyes’ (Carmine) om ook een meer populaire insteek over het Zuiden aan de pers te kunnen aanbieden.

Wereldsolidariteit organiseerde mid april persacties op 5 plaatsen in Vlaanderen onder de titel ‘Suikerbonen uit Bangladesh’. In onze perstekst kon je lezen: “GK organiseert gezondheidszorg over heel Bangladesh. Ze leiden lokale mensen op tot verpleegkundigen, hoofdzakelijk vrouwen. Zij gaan tot in de kleinste uithoek van het land medische zorgen verstrekken -per fiets- en ze vragen betaling aan de patiënten naargelang hun inkomen. Momenteel hebben ze 39 gezondheidscentra en 2.200 gezondheidswerkers. GK redt levens, vooral dat van vrouwen en baby’s. In de streken waar GK actief is, sterven er 60 procent minder baby’s en vrouwen in het kraambed! GK runt ook een eigen fabriek waar generische geneesmiddelen worden gemaakt die veel goedkoper zijn.“  Op de koop toe hadden we nog  10 vertegenwoordigers partnerorganisaties uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika op bezoek: om journalisten te woord staan over hun werk in het Zuiden.

De nationale persactie ging door op 25 april in een consultatieruimte van Kind en Preventie in het centrum van Brussel. Ook aan de Belgische link hadden we gedacht. Op deze actie was er geen enkele journalist. We moesten concurreren met de escapades van Jos Ghysen, waar het VRT-journaal van 7 uur maar liefst 17 minuten aan besteedde. En er was op deze werelddag voor malaria ook een korte reportage over een jonge blanke dokter van Artsen zonder Grenzen die inentingen tegen malaria gaf. Lap daar ging onze weldoordachte mediastrategie waar we maanden aan gewerkt hebben. De duizenden malariadoden haalden het van de duizenden baby’s die elk jaar gered worden… door lokale mensen en organisaties in het Zuiden. Misschien moeten we ook eens een studie bestellen bij HIVA wat een ngo die samenwerkt met lokale organisaties en mensen moet doen om de media warm te maken voor hun verhaal en hun resultaten? Wij hebben ze in elk geval in de aanbieding. In veelvoud.

Jaklien Broekx is Communicatieverantwoordelijke bij Wereldsolidariteit