Judith Madigan
“‘'Misselijk van Afrika'’
Ik weet niets over noodhulp. Sterker nog, ik ben nog nooit in Afrika geweest. Ik ging daarom paar weken geleden met onze filmcrew de straat op. Confronterend. Het werd een dag van ‘zielige en uitgehongerde kindjes’, en ‘bolle buikjes’. Verrassend? Nee.
Jarenlang hebben hulporganisaties het negatieve beeld van het zielige hongerige kindje gebruikt voor fondsenwerving. Medelijden en schuld verleiden mensen tot (financiële) steun. Al 60 jaar wordt er op deze manier gecommuniceerd – en nog steeds!
Sinds Bob Geldoff met LiveAid is er weinig veranderd. De mensen op straat bevestigen dit. ‘Ik word er zo langzamerhand misselijk van. Kan het niet een keertje anders? We zien altijd hetzelfde beeld, van hongerige kinderen zoekend naar eten tussen het vuilnis. Waar is het geld dat wij naar hen sturen?’ Het is ongeloofwaardig geworden. Men is toe aan een ander beeld, een andere benadering.
Het beeld over Afrika is nooit veranderd, het beeld over ontwikkelingshulp zelf wel. De sector zelf heeft het negatieve, stigmatiserende, beeld van Afrika gecreëerd. We moeten ons niet langer verschuilen achter argumenten als ‘dit brengt het meeste geld op’ of ‘het doel heiligt de middelen’.
Hoe kunnen we de bestaande beeldvorming veranderen? Door uit te gaan van kansen en bijvoorbeeld te leren van jonge organisaties waar betrokkenheid tussen het doel van een project en de donateur of vrijwilliger voorop staat. Maar vooral door het laten zien van de kracht van de mensen zelf. Wees realistisch, situaties zijn vaak vreselijk, maar de mensen om wie het gaat, maken essentieel deel uit van die verandering. De mensen op straat staan daar open voor. Luister en praat met ze, en neem hen serieus.
Judith Madigan is directeur van BrandOutLoud, een non-profit organisatie die hulporganisaties ondersteunt met hun merkidentiteit en communicatie.
Dit artikel verscheen eerder op viceversaonline.nl, de website van het Nederlandse vakblad over ontwikkelingssamenwerking Vice Versa.