Richard Gokrun / Vertaling: Britt Huys
‘Rijke vliegers moeten inzien dat zij een verantwoordelijkheid dragen’
“‘‘Techreuzen vliegen te veel’’
De helft van de bedrijven die het meeste zakelijke vluchten boeken in de VS zijn technologiebedrijven. Deze bedrijven zijn het onze planeet en hun aandeelhouders verschuldigd hun jaarlijks aantal vluchten permanent gelijk te stellen met het aantal dat ze in 2020 boekten, vindt Richard Gokrun.
Darren Hillman (CC BY-ND 2.0)
Vijf van de tien bedrijven die het grootste aantal zakelijke vluchten boeken in de VS zijn technologiebedrijven. Microsoft en andere grote techbedrijven zijn het onze planeet — en hun aandeelhouders — verschuldigd hun jaarlijkse aantal zakelijke vluchten permanent gelijk te stellen met het aantal vluchten dat ze in het jaar 2020 boekten, vindt Richard Gokrun van het Tuvalu Climate Action Network.
Vorig jaar kondigde Microsoft aan dat het tegen 2030 koolstofnegatief zal zijn. ‘Als we onze uitstoot niet beperken en de temperaturen blijven stijgen,’ zei het bedrijf op de officiële Microsoft-blog, ‘dan toont de wetenschap aan dat de gevolgen rampzalig zullen zijn.’ Het is absoluut lovenswaardig dat Microsoft de klimaatcrisis in het openbaar bespreekt, eerlijk is over zijn eigen uitstoot van broeikasgassen en tenminste een plan lijkt te hebben om die te verlagen.
Maar wat Microsoft voor het gemak lijkt te vergeten, is dat het een van de tien grootste klanten is bij Amerikaanse commerciële luchtvaartmaatschappijen. In het boekjaar 2019, voor de pandemie dus, waren hun zakenreizen alleen al goed voor de uitstoot van 392.557 ton broeikasgassen.
Dat is veel meer dan wat mijn kleine eilandstaat in de Stille Oceaan in één jaar in zijn eentje uitstoot. Tuvalu staat bekend om zijn kwetsbaarheid voor de effecten van de klimaatverandering. Hoewel wij zelf amper bijdragen tot de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, ondervinden we er maandelijks of zelfs dagelijks de gevolgen van.
Vijf van de tien grootste kopers van zakelijke vliegtickets in de VS zijn technologiebedrijven: Amazon, IBM, Google, Apple, en Microsoft.
Microsofts hoge aantal zakelijke vluchten past niet bij een bedrijf dat graag opschept over wat het allemaal doet op vlak van klimaat, duurzaamheid en rassengelijkheid, vooral als je bedenkt dat dat bedrijf een eigen videovergaderingsplatform heeft ontwikkeld.
Een geavanceerd techbedrijf dat beweert ‘bezig te zijn met het heruitvinden van virtuele samenwerking voor de toekomstige werkplek‘ zou toch eigenlijk de daad bij het woord moeten voegen door wat vaker Microsoft Teams op te starten en wat minder vluchten te boeken.
Microsoft is echter zeker geen uitzondering onder de techbedrijven. Vijf van de tien grootste kopers van zakelijke vliegtickets in de VS zijn technologiebedrijven: Amazon, IBM, Google, Apple, en Microsoft. Deze techreuzen zijn, samen met de grote consultancybureaus, bij de bedrijven die het grootste aantal vluchten boeken in de hele wereld.
Richard Gokrun
Hoewel je misschien zou verwachten dat de vele personeelsleden van dergelijke grote en groeiende bedrijven vaak op een vliegtuig moeten stappen om vergaderingen bij te wonen, zijn er een hoop nog grotere werkgevers die een stuk minder vluchten boeken voor hun werknemers. Bedrijven die technologische innovatie promoten als het cruciale onderdeel van de aanpak inzake klimaatverandering zouden vindingrijk genoeg moeten zijn om videovergaderingen op te zetten in plaats van hun werknemers de wereld rond te laten vliegen met luchtvaartmaatschappijen die vòòr de pandemie 7 à 8 mijoen vaten olie per dag verbrandden. Dat is meer dan de hoeveelheid die India op één dag verbrandt.
In mei vorig jaar bracht het magazine Nature Climate Change een artikel uit met als bevinding dat de onderbreking in de luchtvaart in 2020 goed was voor 10% van de wereldwijde uitstootvermindering die plaatsvond tijdens de COVID-19-lockdowns.
Aangezien slechts 4% van de wereldbevolking in 2018 op een internationale vlucht stapte, en de helft van alle uitlaatgassen afkomstig van de luchtvaart toe te schrijven zijn aan een luttele 1% van de wereldbevolking, toont dit onevenredige effect ons niet alleen hoe vaak die 1% vliegt, maar ook dat vliegen een enorm privilege is. Daarnaast zijn volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA veel, of misschien zelfs de meeste frequent flyers zakenmensen.
Microsoft, dat zo verknocht is aan zakenreizen dat het op de internationale luchthaven van Seattle-Tacoma een eigen incheckbalie heeft, zit aan de top van een hoogst ongelijke en scheve mondiale emissiehiërarchie. Hoe rijker (en vaak hoe witter) de mens, hoe meer die vervuilt. De kost van die vervuiling wordt echter gedragen door degenen die het minste vervuilen, en dat zijn doorgaans mensen van kleur, mensen in een sociaal kwetsbare positie en inwoners van het Globale Zuiden (waaronder de eilanden in de Stille Oceaan).
De kost van die vervuiling wordt echter gedragen door degenen die het minste vervuilen.
De relatief rijke vliegers moeten inzien dat zij een bepaalde verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van de minderbedeelden, die verdienen om niet in angst te moeten leven voor de gevolgen van de opwarming van de aarde. Mensen die kwetsbaar zijn voor het klimaat willen het liefst hun eigen thuis en hun identiteit als burger van hun land behouden in plaats van naar een ander land te moeten vluchten.
Als bezorgdheid om gelijkheid en het klimaat techreuzen niet van hun verslaving aan zakelijke vluchten af kan helpen, dan kan geld dat misschien wel. Tijdens de lockdowns vorig jaar zijn de winsten van Amazon en andere grote technologiebedrijven de lucht ingeschoten, zelfs terwijl commerciële vluchten maandenlang tot nul werden herleid.
Daarom vragen financieel directeurs en boekhouders zich nu overal af of de kosten die zakelijke vluchten met zich meebrengen wel de moeite waard zijn. Werknemers kunnen dankzij videobellen dagelijks meer vergaderingen bijwonen en zakenreizigers zeggen dat de onderbreking in de luchtvaart geen impact heeft gehad op hun productiviteit of die productiviteit zelfs heeft verhoogd.
Just Use Teams
Bill Gates heeft voorspeld dat het aantal zakenreizen na de pandemie met de helft zal dalen. Als dat het referentieniveau is, wat zou een bedrijf dat zich oprecht wil inzetten voor het klimaat dan doen?
Met deze vraag in gedachten heeft een coalitie van ngo’s, activisten en Microsoft-klanten onlangs JustUseTeams.com gelanceerd om Microsoft op te roepen het goede voorbeeld te tonen en aan te kondigen dat het vanaf nu jaarlijks niet meer zakelijke vluchten zal boeken dan in 2020.
Eens Microsoft hierin het voortouw neemt, zal de campagne ook overstappen op andere techbedrijven. Als je als bedrijf op weg bent naar volledige klimaatneutraliteit, dan zou je elke stap in de juiste richting die je daarnaast miljoenen dollar per jaar bespaart tenslotte toch moeten beschouwen als laaghangend fruit?
Hun daden zijn niet voldoende als we kijken naar de klimaatcrisis die ons te wachten staat.
Techbedrijven mogen dan wel aangeven dat ze die vruchten al hebben proberen te plukken, maar hun daden zijn niet voldoende als we kijken naar de klimaatcrisis die ons te wachten staat. Microsoft maakt bijvoorbeeld deel uit van een initiatief om duurzame brandstoffen te promoten, terwijl de luchthavenindustrie er tot nu toe nog niet in geslaagd is haar eigen doelstellingen te behalen om meer duurzame brandstoffen te gebruiken. Het is zelfs zo dat minder dan 0,1% van de brandstof die de sector verbrandt voorlopig bestaat uit duurzame brandstoffen.
Ondertussen kopen veel grote techbedrijven emissierechten aan de lopende band en houden ze vol dat dit op de een of andere manier de uitstoot van hun eigen vluchten wegneemt of “compenseert”. Die bewering verliest nu echter alle wetenschappelijke geloofwaardigheid, als ze die al ooit heeft gehad. Een recent onderzoek heeft namelijk aan het licht gebracht dat de bij luchtvaartmaatschappijen populairste koolstofcompensatieregeling gebaseerd is op een gebrekkig systeem waarin vaak zogenaamde “fantoomrechten” worden verkocht onder de belofte bepaalde beboste gebieden te beschermen, terwijl die gebieden eigenlijk nooit met kappen werden bedreigd.
In werkelijkheid bevinden noch de luchtvaartmaatschappijen, noch hun grootste zakelijke klanten zich dus in de positie om te beweren dat hun vluchten “klimaatneutraal” zijn.
Dat is waarom Microsoft en andere grote technologiebedrijven zich ertoe moeten verbinden om hun jaarlijkse aantal zakelijke vluchten vanaf nu permanent gelijk te stellen met het aantal vluchten dat ze in het jaar 2020 boekten. Dat is mogelijk, nodig en eerlijk. En het is ook nog eens goeie business.