Daddy Yankee pakt Afro-Latino in

De openingsavond van het Afro-Latino Festival in Bree trakteerde 7000 bezoekers op zwoele ritmes en loeiharde beats. Vooral de salsa van Dark Latin Groove en reggaeton van headliner Daddy Yankee konden bekoren.

De 16de editie van het driedaagse festival bouwde verder op de succesformule die Afro Latino doorheen de jaren is geworden: een relaxed begin-van-de-zomersfeertje op de weide van Opitter (Bree), een zeer divers (in alle mogelijke betekenissen van het woord) publiek en verschillende podia met een aantal topartiesten uit de wereldmuziekscene.

© Kristof Clerix

En dat alles in een tropisch kader met een kleurrijke wereldmarkt, een sigaarbar, een Berberdorp met muntthee en waterpijp, exotische cocktails, een rijke wereldkeuken – met onder meer Colombiaanse empanadas, onvermijdelijke churros, Vietnamese specialiteiten – en een hacienda waar danskoppels hun ingestudeerde of aangeboren pasjeskunsten tonen.

Afro-Latino trok opnieuw de kaart van de duurzaamheid. Dankzij een eigen zonnepaneleninstallatie en de aankoop van groene stroom is het festival CO2-neutraal. Artiesten die de organisatie rechtstreeks boekt, vliegen bovendien met Green Seats. Producten worden lokaal ingekocht en afvalrecyclage is een permanente activiteit – zelden zo’n nette festivalweide gezien.

Kes The Band mocht als eerste livegroep van vrijdagavond de spits afbijten onder een grijs wolkendek. Terwijl de energieke zanger Kes – vandaar de naam – met korte broek en dreadlocks het podium opstapte, stroomde het volk de festivalweide langzaam binnen. Voor een halfvolle tent bracht Kes The Band, afkomstig uit Trinidad, een stevige set vol soca. Dat is een afgeleide van de calypsomuziek uit de Cariben, maar dan sneller –een beetje zoals dancehall uit reggae is gegroeid.

© Kristof Clerix

Verwacht bij Kes geen lange speeches of politiek getinte teksten (‘Onze enige boodschap is de boodschap van liefde’, aldus manager Baptise). Plezier maken zit in hun dna. Omringd door zeven muzikanten slaagde Kes The Band – vooral populair in de Cariben, Canada en de VS – erin de eerste heupen te laten wiegen.

Nog beter was DLG (Dark Latin Groove), een salsaband uit New York die na een eerdere succesvolle carrière in de jaren negentig een paar jaar geleden opnieuw de rangen opnieuw sloot. Aan het begin van het optreden klonk de herkenbare intro van Jay-Z’s Empire State of Mind. ‘Yes, we’re from New York’, lachte de zangeres, om vervolgens in het Spaans verder te gaan. ‘Vamos a hacer la rumba aqui’ (‘We gaan hier een feestje bouwen’).

Toeval of niet: de hemel boven Bree klaarde rond die tijd helemaal op.

© Kristof Clerix

De zanger, een beer van een bent, en zijn sparring partner met hotpants en diepe soulstem droegen voor de gelegenheid zwarte glittervestjes. Kitscherig werd het optreden echter nooit. Integendeel. DLG bracht stomende salsa – met dank ook aan de percussionist en de strakke blazersectie – en schudde een hele reeks hits uit de mouw.

Met monotone ritmes toverde Daddy Yankee de Breese nacht anderhalf uur lang om tot een hypnotiserende dansflow met een hoge cool-factor.

La quiero a morir, Volveré en Kimbara werden van A tot Z meegezongen door de aanwezige latino’s – en afgaande op de vele vlaggen van Zuid-Amerikaanse landen waren er dat nogal wat. Ook hun bekende coverversie van Juliana werd massaal meegezongen. Dat was tevens de afsluiter van een gesmaakt optreden; de wat flauwe gesprekjes tussen de nummers door zullen we maar vergeten.

Waarna het publiek uitzwermde naar de andere podia, die op vrijdagavond voornamelijk waren ingenomen door allerhande DJ’s – Groovalicious, mps PILOT, Buscemi…

Over Farruko kunnen we kort zijn. ‘Deze 23-jarige knaap is the new kid on the block in de bruisende reggaeton-scene in de Caraïben’, klonk het veelbelovend in de programmabrochure. Maar op het podium was Farruko vooral saai en weinig begeesterend. Reggaeton kan soms erg langdradig klinken.

© Kristof Clerix

Tegelijkertijd kan reggaeton soms inslaan als een bom. En dat is precies wat headliner Daddy Yankee deed – met elf miljoen verkochte platen één van de meest succesvolle urban latin artiesten. Het loeiharde openingssalvo van Gasolina – zijn wereldhit uit 2004 – deed de bomvolle tent letterlijk op zijn grondvesten daveren. Wat een binnenkomer.

In plaats van een liveband (jammer dat die ontbrak) had Daddy Yankee een DJ en wat wulpse danseressen (een VN-Award Voor Genderverdienste zal de artiest allicht nooit winnen) meegebracht. Zelf stond hij met een petje, zonnebril, gouden ketting en kilometers street credibility op het podium. En de man uit Puerto Rico deed wat van hem verwacht werd: de tent helemaal innemen. Songs als Lo Que Pasó, Pasó maakten indruk.

Met monotone ritmes toverde Daddy Yankee de Breese nacht anderhalf uur lang om tot een hypnotiserende dansflow met een hoge cool-factor. Zijn enige passage in België deze zomer was er pats op.

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift