Limburgse studenten: ‘Wir schaffen das’

Meer dan 400 studenten van de lerarenopleiding aan de UCLL verleggen dit schooljaar hun grenzen. Voor het project Move across borders trekken ze naar asielcentra in Lanaken, Heusden, Sint-Truiden, Overpelt en Helchteren. MO* ging op bezoek in de letterklas in Helchteren.

  • © MO*/ Marie Van Dyck (Houthalen-Helchteren, 2016) © MO*/ Marie Van Dyck
  • © MO*/ Marie Van Dyck De kinderen van de letterklas gaan buiten spelen © MO*/ Marie Van Dyck
  • © MO*/ Marie Van Dyck (Houthalen-Helchteren, 2016) © MO*/ Marie Van Dyck
  • © MO*/ Marie Van Dyck Shamiran Abdullah en een vriendin kijken van op een afstand naar hun spelende kinderen © MO*/ Marie Van Dyck

Terwijl de studenten hun materiaal klaarleggen, komen de kinderen druppelsgewijs de lokalen binnen. De jongste, net drie jaar oud, wordt door zijn oma gebracht. Anderen fietsen nog lustig in het rond want ‘eens ze een fietsje bemachtigd hebben, rijden ze er heel de dag mee rond’, vertelt Michiel Ceyssens, verantwoordelijke voor het onderwijs in het Rode Kruis centrum in Helchteren.

Move Across Borders

Alle kinderen in het centrum die schoolgerechtigd of schoolplichtig zijn gaan ook effectief al naar school. Daarvoor spannen de medewerkers in het centrum zich hard in. De scholen in de buurt voorzien in OKAN-klassen (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers). In de OKAN-klas krijgen ze eerst een intensief Nederlands taalbad en later stromen ze dan door naar de gewone schoolbanken.

Naast de letterklas is er ook een praatcafé voor volwassenen.

‘En door het Move across borders project van de UCLL zal die doorstroom vlotter verlopen’, vertelt Michiel. ‘Kinderen tussen drie en twaalf jaar kunnen elke woensdagnamiddag naar de letterklas komen. Studenten uit het eerste en tweede jaar BALO (Bachelor Lager Onderwijs) komen de kinderen begeleiden. De activiteiten hebben allemaal de bedoeling om de kinderen spelenderwijs met het Nederlands in contact te brengen.’

Naast de letterklas is er ook een praatcafé voor volwassenen in samenwerking met de studenten BASO (Bachelor Secundair onderwijs). De meeste volgen ook al Nederlandse les, maar op die manier worden ze nog extra geprikkeld. En binnenkort zal er ook huiswerkbegeleiding komen voor de jongeren die naar de middelbare school gaan. Maar vandaag is dus de letterklas aan de orde en het thema van de dag is sport.

© MO*/ Marie Van Dyck

Engagement is één van de vier pijlers

De studenten lager onderwijs huppelen in het rond en proberen aan de hand van Nederlandstalige liedjes de kinderen aan het dansen te krijgen. Één van de studenten heeft zich voor de gelegenheid volledig uitgedost in een fitnessoutfit. Ze zeggen dat ze met plezier hun vrije namiddag opgeven om hier te komen helpen. ‘We engageren ons voor dit project, en we gaan er helemaal voor.’

Daar wordt ook vanuit de opleiding op gehamerd vertelt Michèle Dexters, docente in de lerarenopleiding van UCLL in Hasselt. ‘Engagement is één van de vier pijlers waar wij op inzetten. We willen dat onze studenten weten dat je werk als leerkracht niet stopt wanneer je het klaslokaal buiten stapt. Daarnaast leren ze met dit project ook omgaan met chaos en onverwachte dingen. Ze moeten creatief denken om leuke spelletjes te kunnen spelen met weinig middelen. En ook hun flexibiliteit wordt hier getraind. Hier gaat geen bel wanneer de activiteiten beginnen zoals ze gewoon zijn op school. De kinderen komen en gaan en dat is soms wel even aanpassen.’

Twee jonge vrouwen staan van op een afstand toe te kijken naar de spelende kinderen. Één van hen is de Syrische Shamiran Abdullah, trotste mama van twee dochters. De oudste van de twee kinderen, Steela, is mee aan het spelen in de letterklas. In een mengelmoes van Engels en wat Nederlands laat Shamiran verstaan dat ze de letterklas een tof initiatief vindt. Het doet haar plezier dat er mensen om haar kinderen geven.

© MO*/ Marie Van Dyck

Shamiran Abdullah en een vriendin kijken van op een afstand naar hun spelende kinderen(Houthalen-Helchteren 2016)

Omgaan met diversiteit

‘Het geeft me voldoening om iets voor de kinderen te kunnen doen’, zegt Ellen Paulussen, tweedejaars aan de UCLL in Hasselt. ‘Ik vind het belangrijk om te leren hoe ik met vluchtelingen moet omgaan want we krijgen ze later ook in onze klas. Deze kinderen hebben meer meegemaakt dan de meeste kinderen in de klas. Je moet hun verhaal kennen om te begrijpen hoe ze functioneren. Wij leren hen een beetje Nederlands en in ruil leren wij bij over diversiteit in de klas. We geven en nemen.’

‘Het geeft me voldoening iets voor de kinderen te kunnen doen.’

‘In onze huidige samenleving kunnen leerkrachten niet meer naast die diversiteit’, legt Michèle Dexters uit.

‘Dit project opent de ogen van onze studenten. We zien dat ook jonge leerkrachten die initieel eerder terughoudend waren om naar het asielcentrum te komen, er na een tijdje van overtuigd zijn dat ook zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten opnemen.’

Het project loopt nog tot mei, maar Ellen is alvast van plan om elke week naar het centrum te blijven komen. ‘Ons werk hier is nog niet gedaan. Het is niet omdat ons project, Move across borders, eindigt, dat die kinderen geen nood meer hebben aan ons. Er moeten ook nog lokalen ingericht worden en daar willen we geld voor inzamelen.’

Bron van inspiratie

Één jongen valt op tussen alle jonge kinderen. Abdalrahman Abu Qamar (17) komt uit Palestina. De jonge leerkrachten inspireren hem. Hij komt steevast de begeleiders helpen en ook als tolk draagt hij zijn steentje bij. ‘Door de leerkrachten hier bezig te zien, droom ik er van om later ook leerkracht te worden. Ik vraag me af of ik ooit die kans zal krijgen. Ik hou van kinderen want hun glimlach laat mij ook lachen. Maar vergeet niet dat al deze kinderen na deze leuke namiddag vol vertier ook terug naar hun kleine kamertjes in de kazerne moeten, net als ik. En dat is verre van ideaal.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift