Zuid-Afrika wil merkbescherming voor zijn rooibos

Het handelsmerk waarmee Europa zijn beste wijnen, kazen en ham beschermt, kan binnenkort ook voordeel bieden voor Zuid-Afrikaanse rooibosthee.

Met het systeem van Geografische Indicaties (GIs) kan Europa de rode thee, de rooibos, beschermen nu de Franse firma Compagnie de Trucy de exclusieve rechten op het product probeert te verkrijgen.

Het handelsmerk, dat de geografische oorsprong van een product aanduidt, wordt al op grote schaal gebruikt om producten zoals Franse champagne of parmaham te koppelen aan een specifieke regio.

Gezond dus populair

Zuid-Afrikaanse rooibos wordt traditioneel geteeld in het gebied van de Cederberg, 250 kilometer ten noorden van Kaapstad. De thee die ervan wordt getrokken, is cafeïnevrij en heeft een hoog gehalte aan antioxidanten en mineralen.

Door zijn gezonde eigenschappen groeit de populariteit van het drankje wereldwijd, wat verklaart waarom Compagnie de Trucy de handelsrechten wil verkrijgen.

De kwestie bereikte het diplomatieke niveau nu de Europese Unie en Zuid-Afrika, na meer dan tien jaar discussie, eindelijk tot een overeenkomt hopen te komen over een ruim handelskader voor beide partijen.

China is de grootste handelspartner van Zuid-Afrika maar de EU is belangrijker in termen van waarde en er zijn voor beide partijen goede argumenten te vinden om de GIs uit te breiden met het oog op toekomstige betrekkingen.

Naast de rooibos zijn er ook aanvragen om Honeybush, een andere theesoort, en de schapen uit de regio van de Karoo in de Noordelijke Kaap te beschermen voor hun geografische oorsprong. Maar ook producten zoals struisvogel, springbok of marulavruchten, waar de Amarulalikeur van wordt gemaakt, zouden in aanmerking kunnen komen.

Stellenbosch

“De ontwikkeling van een GI-systeem voor Zuid-Afrikaanse boeren zal de uniciteit en de kwaliteit van Zuid-Afrikaanse producten versterken”, bevestigt Roeland van de Geer, EU-ambassadeur in Pretoria in een persbericht. “Voor wijnboeren bleek het systeem alvast effectief om bekende namen als Paarl en Stellenbosch te beschermen.”

John Maré, handelsconsultant in Pretoria, zegt dat de GIs het EU-landen mogelijk maakte om voor nichemarkten zoals champagne een enorm groeipotentieel te verwezenlijken. “Als gespecialiseerde, hoogwaardige producten werden ze gekoppeld aan een wereldwijde EU-marketingstrategie die gericht is op kwaliteit in plaats van kwantiteit.”

Wat hem betreft wordt de GI-portfolio van Zuid-Afrikaanse producten nog uitgebreid. “Het biedt nieuwe mogelijkheden voor uitvoer van nieuwe producten met toegevoegde waarde, helpt de groei in landelijke gebieden toenemen, en versterkt het imago van Zuid-Afrikaanse producten in een internationale geglobaliseerde economie.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.