De Wortelbrigade winkelt voor de planeet

Analyse

De Wortelbrigade winkelt voor de planeet

Carrotmobbing kwam vanuit San Francisco overgewaaid naar België. De Amerikaanse uitvinder van het principe, Brent Schulkin, wilde een nieuwe, positieve actie: een “buy-cot” in plaats van een boycot. Bij een carrotmob bundelen consumenten hun koopkracht om gezamenlijk op één bepaalde dag inkopen te doen in één winkel. In ruil investeert de uitbater dan de extra winst in energiebesparende maatregelen. De spreekwoordelijke wortel moet de “ezel”, de winkeluitbater, over de streep trekken.

Brussel is, na Antwerpen, de tweede stad die een carrotmob organiseerde, in december, in een lokale GB Express, hartje Brussel. Het weer –min tien graden Celsius– was wellicht een beperkende factor en de winst was helaas wat minder dan verwacht. ‘650 euro was geen enorme winst’, zegt Jan Janssens van Carrotmob Brussel. ‘De handelaar zal het geld investeren in  meer ecologische koelingsystemen en warmtebesparende maatregelen. Een vrijwillige energie-expert zal hem daarbij begeleiden.’
Toch een win-winsituatie dus, en daar is het de carrotmobbers, allemaal vrijwilligers, om te doen. ‘Over het algemeen zijn mensen enthousiast over onze actie,’ zegt Janssens, ‘al krijgen we soms ook kritiek. Sommige consumenten hebben het moeilijk met het gegeven dat we een GB Express uitkozen, deel van een multinational. Maar we gaan niemand uit de weg, en we zoeken winkels met de juiste schaalgrootte, niet te klein, niet te groot. Deze winkelier wilde honderd procent van de extra winst besteden, en daar gaat het om. We kregen ook kritiek omdat we oproepen om te consumeren, terwijl we juist zouden moeten “consuminderen”. Het gaat echter niet om extra consumptie, wel om gegroepeerde consumptie. Iedereen consumeert, en als consument kan je wel degelijk dingen bewegen, dat is onze stelling.’
We mogen in de toekomst nog meer carrotmobbing verwachten. De Brusselaars denken ook aan acties die aanzetten tot ethische en sociale bekommernissen. Zo zou een carrotmob uitbaters van horeca- of winkelpanden ook kunnen bewegen tot investeringen voor een betere toegankelijkheid van hun pand voor rolstoelgebruikers.
Meer info op http://brussels.carrotmob.org en http://vlaanderen.carrotmob.org