Eet eens een sprot

Analyse

Eet eens een sprot

Overbevissing, illegale visvangst en veranderende ecosystemen onder invloed van de klimaatverandering maken heel wat vissen vandaag tot een bedreigde diersoort. Delhaize wil nu in België marktleider in duurzame vis worden.

In Groot-Brittannië is het besef van het probleem inmiddels doorgesijpeld tot in de restaurants, want wie uit eten gaat en kiest voor vis, vindt op de menukaart een rode, oranje of groene markering achter de vissoort, naargelang de gekozen vis duurzaam is of niet.
In Nederland is het heel gebruikelijk om als consument even te informeren bij de chef-kok waar de kabeljauw op de kaart gevangen werd. Noordzeekabeljauw is immers uit den boze omdat de bestanden daarvan ernstig bedreigd zijn, terwijl je IJslandse kabeljauw met een gerust gemoed kunt eten. In ons land verspreidt WWF al langer een Viswijzer om alerte consumenten te oriënteren bij het kopen van vis.

Delhaize wil nu in België marktleider in duurzame vis worden. De keten is volop bezig haar hele visaanbod te controleren, zowel diepvries en blik als kant-en-klaarmaaltijden. Vanaf 2012 wil Delhaize alleen nog duurzame vis verkopen. Onlangs nam de winkelketen paling uit de rekken, omdat het voor die soort ook moeilijk overleven wordt. Ook de vangstmethoden spelen mee. Bij de zogenaamde wilde vis, die op zee gevangen wordt, zijn vissen die met de vislijn worden gevangen oké, terwijl vis gevangen met sleepnetten, die de zeebodem vernielen, niet langer in aanmerking komt.

‘Traceerbare leveringen en betrouwbare leveranciers, waarmee we een langetermijnrelatie uitbouwen, zijn daarbij erg belangrijk’, legt Katrien Verbeke uit op het seminarie Bedrijven en Biodiversiteit, georganiseerd door de Federale Raad Duurzame Ontwikkeling. Verbeke coördineert de duurzaamheidsstrategie voor Delhaize-België. In de rekken liggen wel maatjes, zalm of koolvis die goedgekeurd zijn door het Marine Stewardship Council (MSC), een betrouwbaar label, in tegenstelling tot het Friends of the Sea- of het Dolphin Safe-label. Delhaize wordt bij die omschakeling gesteund door de milieuorganisatie WWF, die in de loop van de jaren de nodige expertise op dit gebeid verwierf.

Nancy Fockedy, die bij het Vlaams Instituut voor de Zee over duurzame visserij gaat, is enthousiast over het initiatief van Delhaize. ‘De Viswijzer van WWF is een prima instrument, maar daarmee bereik je niet meer dan tien procent van de bewuste consumenten. Als de distributieketens zelf druk uitoefenen, kan er echt iets veranderen.’
Moeten we ook niet gewoon minder vis eten, als het zo slecht gaat met de visvoorraden? Fockedy: ‘Het is zeker geen oplossing om vlees te vervangen door vis, want dat kunnen de zeeën niet aan. Maar het probleem is ook dat we alleen nog maar de jaguars van de zee lusten: zalm, tonijn en kabeljauw. We zouden onze visconsumptie moeten diversifiëren en ook eens sprot en wijting en mosselen eten.’