Misleidende reclame

Analyse

Misleidende reclame

Bedrijven en reclamejongens schakelen steeds vaker het milieu in om hun producten aan te prijzen. De grens tussen fictie en realiteit is daarbij al te vaak zoek. Vooral de autoconstructeurs durven de grens tussen misleiding en reclame te overtreden, zeggen milieuorganisaties. Zowat 99 procent van de autoreclames in kranten, magazines en op reclamepanelen overtreden de wet.

Dat staat te lezen op de website www.adverteerCO2.be.
De verplichte communicatiecode die de Belgische federatie van autoconstructeurs Febiac hanteert, gaat volgens de milieuorganisaties niet ver genoeg en er zouden geen sancties aan verbonden zijn. De JEP, de Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, die ingaat op inbreuken op reclame-ethiek, zou nauwelijks iets doen met de honderden klachten die werden neergelegd tegen misleidende autoreclame.
Autoconstructeurs zijn nochtans verplicht om de consument in advertenties correct en open te informeren over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s, zeggen milieuorganisaties. België laat echter na om krachtdadig op te treden tegen inbreuken. Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace, Inter-Environnement Wallonie en Friends of the Earth Europe dienden in juni 2008 bij de Europese Commissie klacht in tegen de Belgische regering.
Het verminderen van de CO2-uitstoot van auto’s is een belangrijke richtlijn in de EU. Het negeren van die richtlijn is illegaal, en ondermijnt de CO2-reductiedoelstelingen van de Europese auto-industrie, aldus de milieuorganisaties. Wie als consument door de bomen het bos niet meer ziet, kan terecht bij www.greenwashingindex.com, een initiatief van EnviroMedia. Dat Amerikaans social marketing-agentschap heeft een index opgesteld om het “groenwassen” en de echte inspanningen van bedrijven te meten.