Drinkbaar water met 1 simpele muisklik

Drinkbaar water met 1 simpele muisklik

Maarten Buytaert

16 september 2010

De organisatie Pakistan 1212 en reclamebureau Mortierbrigade maken handig gebruik van de sociale netwerksite facebook. Met een ludieke actie kunnen Facebookgebruikers geld inzamelen voor slachtoffers van de overstromingen in Pakistan. Het valt af te wachten of deze wereldprimeur zijn vruchten zal afwerpen.

Als je de applicatie ‘share if you care‘ gebruikt op Facebook kan je met elke video, foto of link dat je deelt 15 eurocent inzamelen voor de hulpbehoevenden in Pakistan. De facebookgebruikers kunnen zelf beslissen over welke periode ze geld inzamelen. Daarna kunnen ze checken hoeveel geld ze hebben verzameld en kunnen ze via een link op de pagina het geld overmaken op de rekening van Pakistan 1212 met creditcard of per overschrijving.

Jongeren in het vizier

Via deze weg hoopt Pakistan 1212 meer jongeren te bereiken omdat ze zich waarschijnlijk meer aangesproken voelen om kleinere bedragen te storten. Jongeren laten elkaar kennismaken met deze applicatie, wat de geloofwaardigheid verhoogt. Ze worden ook constant op de hoogte gehouden met foto’s en info op de facebookpagina. De combinatie van jongeren bereiken via televisie, radio en internet moet de doelgroep sterk verhogen.

Touwtjes zelf in handen

Een mogelijke keerzijde van de medaille is dat mensen het initiatief op voorhand al gaan afkeuren omdat ze vrezen veel te moeten betalen als ze te veel ‘geshared’ hebben. “De facebookgebruikers hebben alles zelf onder controle en kunnen zich steeds terugtrekken”, verzekert Philippe Henon van Unicef.

Nog een lange weg

Het initiatief moet uiteraard gezien worden als een aanvulling op alle andere bestaande acties. Die overige acties leverden al 4 miljoen euro op, maar dat is nog lang niet voldoende in voor de noden in Pakistan. Het initiatief loopt onbeperkt door, net zoals Pakistan 1212, omdat die noden blijven op het terrein.
Of andere organisaties in de toekomst deze manier van geld inzamelen gaan overnemen, zal wellicht afhangen van het succes van deze actie.
Meer info op www.shareifyoucare.be
© 2010 – StampMedia – Maarten Buytaert