“‘El Salvador: de doden blijven vallen ’
Een tijdje geleden schreven we een artikel in onze blog met de vraag: Hoe veilig is El Salvador? Toen refereerden we eerder aan het aantal moorden per dag. Het cijfer van toen is nog steeds geldig: 12 moorden per dag. Dit keer stellen we dezelfde vraag, niet in verband met de 12 moorden per dag maar in verband met de veiligheid in het openbaar vervoer.
De redacte van Contrapunto (een cyberkrant : www.contrapunto.com.sv) schreef over wat deze week gebeurd is een artikel, dat we hier (een beetje vrij) vertalen:
_“SAN SALVADOR – De salvadoranse president, Mauricio Funes, verzekerde donderdag laatst vanaf zijn pagina in Twitter –daar hij op officiëel bezoek is in Bogotá, Colombië-, dat omwille van de zware ongevallen met het openbaar vervoer tijdens de laatste dagen, hij meer voorwaarden zal stellen alvorens de maandelijkse subsidie aan die sector uit te betalen.
Tussen maandag en woensdag van deze week (21 tot 23 februari 2011) hebben zich verschillende ongevallen met het openbaar vervoer voorgedaan, met een tragisch sociaal saldo van een 20 tal doden en meer dan 200 gewonden.
Nog geen maand geleden waren de regering en de vertegenwoordigers van de privé ondernemers van het openbaar vervoer tot een accoord gekomen om de subsidie voor de eigenaren te verhogen. Tot op vandaag “verdienden” de bus eigenaren 500 dollars subsidie per bus en 200 dollars per microbús per maand.
Dank zij het nieuwe akkoord en ingegeven door de hoge wereldmarktprijs voor diesel, zullen de bus eigenaren nu een subsidie krijgen van 750 per maand per bus en 375 dollars per maand per microbus. Op die manier verzekert de regering een stabiele prijs voor de gebruikers van het openbaar vervoer. Die betalen, in de steden, 0.20 dollar per rit in een bus en 0.25 dollar per rit in een microbus. Bij elke overstap betaalt men gewoon opnieuw.
De fatale ongelukken tussen verschillende bussen is vooral te wijten aan overdreven snelheid, aan slecht onderhoud van de bussen en aan de chauffeurs die, ofwel nooit een bus bestuurden of rijden zonder rijbewijs, een vervallen rijbewijs, een rijbewijs dat niet hoort bij de categorie bus of simpelweg omdat de chauffeurs rijden onder invloed van drugs. Een van de chauffeurs die een ongeluk veroorzaakte had bijvoorbeeld een rijbewijs voor een gewone auto, een andere had er geen en een derde had al meer dan 200 (niet betaalde) bekeuringen voor te snel rijden gekregen.
Dat alles stelt de bekwaamheid van de overheid om het openbaar vervoer te controleren in vraag. De eigenaren van het openbaar vervoer hadden zelfs het lef om, tijdens een persconferentie na de ongevallen, te zeggen dat ze de indruk hadden dat die door de overheid geprovoceerd waren, om hen onder druk te zetten (sic). Geen moment dachten ze er aan om hun medeleven aan de families van “hun” slachtoffers aan te bieden. Ze voegden er ook nog aan toe dat er geen voorwaarden gesteld kunnen worden aan de subsidies, want daar is al een accoord over. De ongevallen kunnen aan dit accoord niets veranderen, zeggen ze.
Vanaf zijn Twitter, riep president Funes de bus eigenaren op om zo snel mogelijk bijeen te komen met de twee overheidsfunstionarissen die gemachtigd zijn om samen “nieuwe eisen te definiëren” en zodoende meer verkeers ongevallen te vermijden.
Heel veel bussen en microbussen rijden rond met mechanische gebreken; geen van allen heeft een verzekering, de chauffeurs overtreden op ieder moment de verkeersreels en betalen hun bekeuringen niet.
“We moeten met zijn allen tot een overeensteming komen, we kunnen niet toelaten dat bussen in een enorm slechte staat blijven circuleren”, zei de salvadoraanse president vanuit Colombië, waar hij op staatsbezoek is.”_
Tot zover het artikel over de mafia van buseigenaren. Velen denken dat de enige oplossing voor het heel ernstige probleem alleen te vinden is in een openbaar vervoer in handen van de regering. Stemmen van bekende salvadoranen gaan in die richting. Maar om de mafia jongens zo maar op straat te zetten heb je lef nodig. Een ding is een artikel schrijven op de Twitter, een ander ding is een reële oplossing vinden voor dit eeuwenoude salvadoraanse probleem.
Tot een volgende keer maar weer.
Vele groetjes van Rosa (Guadalupe) en Willibrord (Guillermo)
Zie ook onze eigen blog: http://middenamerikanieuws.blogspot.com