Groene mariniers voor het eerst naar Afghanistan

Groene mariniers voor het eerst naar Afghanistan

Joren Gettemans

23 september 2010

De VS zetten voor het eerst de "groene compagnie-mariniers" in bij een oorlogssituatie. De troepen beschikken onder meer over generatoren op zonne-energie om hun brandstofverbruik naar beneden te halen.

De mariniers van de India Company uit Camp Pedleton, California staan bekend als de “Eco-marines”. Ze vormen onderdeel van een testproject om de Amerikaanse strijdkrachten minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. De mariniers beschikken daarvoor over apparatuur op zonne-energie die hun brandstofverbruik met een derde tot de helft moet terugdringen. Nu wordt de compagnie voor het eerst in oorlogsgebied ingezet.
Het Pentagon wil al langer de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en heeft zich voorgenomen om binnen drie jaar 10 procent minder broeikasgassen uit te stoten. Maar het besloot ook meteen om oorlogsgebieden uit te sluiten van die doelstelling. In Irak en Afghanistan zijn dan ook nauwelijks vorderingen gemaakt.
Daar kan met India Company snel verandering in komen. De mariniers rondden recent een week van militaire oefeningen af waarbij ze een commandocentrum opzetten dat volledig op zonne-energie draaide. “Daarmee hebben ze technologieën die tot nog toe enkel in het laboratorium bestonden, geoperationaliseerd”, zegt Sharon Burke, hoofd Energieprogramma’s aan het Amerikaanse ministerie van Defensie in National Defense Magazine. “Alle militaire diensten hebben groene technologie ontwikkeld, maar de mariniers hebben op leidinggevend niveau gezegd ‘dit gaan we ook inzetten’. Dat maakt een groot verschil”.

Minder afhankelijk

Bevelhebbers in Afghanistan hopen dat de zonnepanelen de afhankelijkheid van brandstof en batterijen kan verminderen, want precies die twee factoren vormen een logistieke nachtmerrie in oorlogsgebied. Het kost naar schatting 60 tot 80 euro om een liter brandstof bij de soldaten te krijgen, en gemiddeld is per soldaat elke dag tachtig liter brandstof nodig. Een zware financiële last dus, naast een grote milieubelasting. De enorme brandstofkonvooien vormen bovendien een groot veiligheidsrisico in landen als Irak en Afghanistan.
De mariniers nemen onder meer zeven geavanceerde zonne-generatoren met zich mee die elk over een vermogen van 300 watt beschikken en zo niet hoeven onder te doen voor een traditionele dieselgenerator. Bovendien vragen de zonnegeneratoren minder onderhoud en minder aandacht van de mariniers omdat de brandstof niet op kan raken. De compagnie gebruikt daarnaast ledverlichting en airconditioning met behulp van zonne-energie. Als die technologieën de de test in een oorlogssituatie doorstaan, is de kans groot dat ze snel door andere legereenheden overgenomen worden.