Japanse vishandel goochelt met nieuwe soorten

Japanse vishandel goochelt met nieuwe soorten

Suvendrini Kakuchi

15 september 2010

Japanse vishandelaars experimenteren met nieuwe bereidingen en tot hiertoe onbekende soorten om het slinkende aanbod aan tonijn en andere bedreigde vissoorten aan te vullen. Maar voorlopig blijft de natie van viseters zich verzetten tegen harde maatregelen tegen overbevissing.

Japanse consumenten kunnen nu onder meer vistaart krijgen uit verschillende soorten diepzeevis. De vistaart, die diepgevroren of gefrituurd wordt verkocht, bestaat voor het grootste deel uit vissoorten die de Japanners tot hiertoe niet aten.

Nieuwe markt

De diepzeevistaart werd op de kaart gezet door Takuhira Kaneko, een vishandelaar uit Fukuoka. Bedrijven in de sector moeten creatief zijn, want teruglopende visbestanden en internationale vangstmoratoria doen de aanvoer van vis afnemen. Volgens het Japanse visserijagentschap daalde de import van vis in Japan van 3,13 miljoen ton in 1998 tot 2,76 miljoen ton in 2008. Japanse vissers haalden in 1998 6,68 miljoen ton boven, en in 2008 nog maar 5,59 miljoen ton.
“Naast de vistaart verkopen we ook verse filets van soorten die de vissers traditioneel overboord gooien”, zegt Kaneko. “De truc is de vis heel goedkoop aan te bieden; op die manier creëren we een nieuwe markt.” Kaneko verdient per maand 14.000 euro met zijn nieuwe producten.

Spaar vis

Met een “Spaar vis-campagne” probeert Kaneko zijn nieuwe producten aan de man te brengen. Hij ventileert er ook zijn frustratie mee over het uitblijven van overheidsmaatregelen tegen de overbevissing. “De realiteit is dat de visbestanden slinken. Ik kan niet verdragen dat de regering dat feit negeert en de sector probeert te redden door heel Japan aan te zetten te blijven vissen.”
Ook andere handelaars timmeren aan de weg. Sinds november verkoopt de Japanse supermartketen Aeon meer lokaal gevangen vis. Dat moet de kleinere Japanse vissers ondersteunen en de klanten alternatieven doen ontdekken voor de internationaal bedreigde soorten. “We verkopen nu nieuwe soorten”, zegt Masaru Tanabe, woordvoerder van Aeon. Een probleem is dat ook van de vissoorten die rond Japan voorkomen, de helft in de problemen dreigt te komen door overbevissing en de opwarming van het zeewater.

Innovatie

Issei Kurimoto, de eigenaar van een kleine sushibar in Ginza, een dure winkelwijk in Tokio, serveert sushi met verschillende soorten witte vis in plaats van met de populaire tonijn. “De tijd dat we konden uitgaan van een oneindige aanvoer van vis voorbij. We moeten innoveren om te overleven”, zegt Kurimoto.
Voor sommige veel gegeten vissoorten is wat in Japan gebeurt cruciaal. Japan is bijvoorbeeld goed voor driekwart van de wereldhandel in blauwvintonijn. Het land staat dan ook onder zware druk om zijn consumptie van de bedreigde vissoort te verminderen. Tot hiertoe blijft Japan zich verzetten tegen een internationaal verbod om de handel in blauwvintonijn tijdelijk te verbieden. Maar de regering heeft wel andere maatregelen afgekondigd. Japanse vissers worden aangemaand ook in internationale wateren geen vis boven te halen tijdens de paaitijd. Ook de visteelt neemt snel uitbreiding. Japan probeert zelfs het aandeel van vismeel in het voeder van kweekvis terug te dringen, om op die manier nog minder afhankelijk te worden van de aanvoer van gevangen vis.