Japanse vrouwen hebben steeds meer te besteden

Japanse vrouwen hebben steeds meer te besteden

Suvendrini Kakuchi

17 juni 2010

Asako Nakano (52) kocht twee jaar geleden een appartement. Ze kreeg de deal rond met een aanbetaling van ongeveer 125.000 euro uit haar spaargeld. "Ik heb besloten niet te trouwen, dus wilde ik een plek voor mezelf. De bank wilde me graag een hypotheek geven", zegt ze trots.

Nakano, die een universitaire opleiding heeft, verdient jaarlijks ruim 48.000 euro. Behalve aan de hypotheek, gaat het geld op aan vakanties, golf en uitstapjes met vrienden. Een leven dat ze niet wil opgeven, zegt ze.
Het aantal werkende vrouwen in de leeftijdscategorie tussen 35 en 45 nam in de afgelopen tien jaar sterk toe in Japan, blijkt uit cijfers van de overheid. In 2009 werkten 5,45 miljoen vrouwen uit deze categorie. In 2004 waren dat er 4,76 miljoen.

Recessie

Nakano is volgens deskundigen slechts één voorbeeld van de toegenomen koopkracht van carrièrevrouwen – zowel bij alleenstaande als getrouwde vrouwen. Een trend die nu ook de aandacht heeft getrokken van de door mannen gedomineerde zakenwereld.
 
Steeds meer single vrouwen hebben flink wat te besteden en ook het aantal gezinnen met tweeverdieners neemt toe. “Steeds meer getrouwde vrouwen gaan werken, soms noodgedwongen vanwege de recessie”, zegt Hiroyuki Nitta, marktonderzoeker aan het Nomura-onderzoeksinstituut. “Alleenstaande vrouwen hebben meer koopkracht en gemiddeld genomen geven vrouwen nu meer uit dan mannen.”

Nieuwe markt

In het rapport ‘Women’s Economy’ uit 2009 stelt Miki Tsukasa, directeur van het kantoor in Tokio van Boston Consulting Group, dat steeds meer vrouwen in ontwikkelde landen, inclusief Japan, zullen gaan werken. Hij verwacht dat hun gezamenlijke inkomen in de komende vijf jaar zal stijgen tot ruim 4000 miljard euro.
Het bedrijfsleven speelt in op de toegenomen koopkracht van vrouwen boven de veertig. Sinds 2002 worden er bijvoorbeeld in Japan meer appartementen gebouwd die zijn afgestemd op de wensen van vrouwen: een ruime woonkamer en betere beveiliging.
 
Pola Cosmetics, een van de grootste cosmeticabedrijven in Japan, constateerde in het meinummer van de maandelijkse nieuwsbrief dat vrouwen boven de veertig niet aarzelen om producten van honderden euro’s per stuk te kopen, ondanks de economische crisis.
Uniqlo, een kledingketen die laaggeprijsde producten verkoopt, richt zich sinds kort ook meer op werkende vrouwen. In een recent marketingrapport zegt het bedrijf te verwachten de verkoop aan deze groep met 40 tot 60 procent te kunnen verhogen.