“‘Multinationals gedwongen sociaal beleid bij te sturen na Bangladesh-ramp’
Genève. De Bangladesh-ramp opende de ogen van de wereld en bracht kledingmultinantionals in een lastig parket. Deze schijnen eindelijk hun verantwoordelijkheid op te nemen. Niet zomaar, de internationale sectorvakbonden, de Schone Klerencampagne en de ILO klagen al lang de wantoestanden aan. Hun samenwerking levert nu zelden geziene resultaten op. Bovendien is niet alleen de kledingwereld in beweging. Een opsteker voor de start van de Internationale Arbeidsconferentie.
Het is bijzonder droevig dat rampen nodig zijn om de ogen van de wereld en van de verantwoordelijken te openen. De toestand in de Aziatische confectiebedrijven werd nochtans al lang aangeklaagd. Aan de meer dan 1000 doden en vele andere slachtoffers van de instorting van het Rhana Plaza gebouw bij Dhaka kon niemand voorbij. Onlangs hebben 31 kledingketens een akkoord ondertekend over de veiligheid en de arbeidsvoorwaarden van de werknemers die werken in bedrijfjes die in hun opdracht kleren produceren.
Het zijn de internationale sectorvakbonden IndustriAll en UNI, ondersteund door de Schone Klerencampagne (in ons land gecoördineerd door Wereldsolidariteit), die de onderhandelingen voerden en succesrijk konden afronden. Even voordien had de ILO met de Bengaalse regering, de werkgevers en de werknemers ook al een akkoord gesloten over het respecteren van de internationale arbeidsconventies in het land. Dit liet tot nu toe erg te wensen over. Ook vakbonden werden door de regering en meerdere ondernemingen sterk tegengewerkt en de arbeidsinspectie was een lachertje.
De akkoorden gaan niet enkel over veiligheid maar ook over vakbondsvertegenwoordiging. H&M ceo Karl-Johan Persoon spreekt ook over de noodzaak van het invoeren van minimumlonen en wil meewerken aan een Fair-Trade-label om oneerlijke concurrentie op basis van slechte arbeidsvoorwaarden uit te sluiten.
Er zal nog heel wat discussie gevoerd worden over de beste methoden om die doelstelling te bereiken. Feit is dat wat nu gebeurt een triomf is voor de “decent work” campagne van de ILO, de Schone Klerencampagne en de internationale sectorvakbonden. Zelden was het succes van dergelijke samenwerking zo groot. Guy Ryder, de directeur-generaal van de ILO zegt dat zijn organisatie zich samen met regeringen, vakbonden en werkgeversorganisaties niet alleen moet richten tot lidstaten maar ook op multinationals die over de grenzen heen werken en bepalend zijn voor de arbeidsvoorwaarden van miljoenen werknemers.
Niet alleen in de textiel- en confectiewereld beweegt er wat. Deze dagen konden we ook in eigen land lezen dat Colruyt 34 Aziatische leveranciers van non-food producten heeft opgezegd na twee negatieve sociale audits, waarbij vooral arbeidsregels in verband met arbeidstijd werden overtreden. Een gelijkaardige audit zal uitgevoerd worden voor de food-producten.
Er moet nog bijzonder veel gebeuren maar die akkoorden en bijsturingen vormen een noodzakelijke basis en ze zouden er nooit gekomen zijn zonder het werk van het internationaal middenveld. Het internationaal werk loopt meestal tergend traag. Doorbraken als deze zijn dan ook een sterke aanmoediging voor de meer dan 5000 deelnemers aan de Internationale Arbeidsconferentie die volgende woensdag hier in Genève van start gaat.