Run4Schools

Blog

Run4Schools

Run4Schools
Run4Schools

Tijdens onze afspraak met Miriam Mannak vertelde ze ons over een uniek project Run4Schools. Ik was erg gefascineerd door dit initiatief. Daarom nam ik contact op met de Nederlandse stichter van Run4Schools, Leslie Pangemanan.

Leslie verbleef op dat moment in Nederland. Daarom heb ik afgesproken met zijn partner André Hugo. Hij is geboren en getogen in Mitchell’s Plain. Hij is de hoofdcoach van het project en regelt alle praktische zaken als Leslie in Nederland is. Vandaag krijg ik van Andre een rondleiding in de scholen terwijl hij uitleg geeft over het project.

Run4School is werkzaam in vier scholen. Vandaag krijg ik drie van de vier scholen te zien. Vol spanning neem ik samen met mijn collega Kwinten een taxi richting Mitchell’s Plain. Aan een klein tankstation staat André ons op te wachten. Ik stap bij hem in de auto zodat hij me al wat informatie kan geven. Kwinten rijdt in de taxi vlak achter ons.

Diefstal van bakstenen

Onderweg naar de eerste school vertelt André me over het ontstaan van Run4School. Leslie deed in 1993 als CIOS-student vrijwilligerswerk in de Alpine Primary School in Mitchell’s Plain. Hij werkte er twee jaar lang voor SCORE en gebruikte sport als een soort van ontwikkelingshulp. Leslie werd verliefd op de kinderen en de cultuur en besloot zijn eigen project op te starten om geld in te zamelen voor de scholen van Mitchell’s Plain. Ze ontstond in 2004 het fantastische project Run4Schools. Leslie en heel wat andere vrijwilligers lopen marathons om geld in te zamelen voor de scholen. Hiermee worden drie van de vier scholen voorzien van turfvelden waarop de kinderen kunnen spelen. Met de opbrengst wordt ook sportmateriaal gekocht en worden coaches ingehuurd.

Tijdens mijn rondleiding doorheen de scholen die gesponsord worden door Run4Schools besef ik hoe hard deze scholen de financiële hulp nodig hebben. André legt me uit dat de scholen omheind zijn omdat anders alle spullen gestolen worden. Niet alleen computers of andere dure apparatuur maar in één van de scholen worden soms zelfs stukken dak of bakstenen gestolen. Aan de overkant van de school wijst André een stukje grond aan, waarop de overblijfselen van een huis staan. Vroeger stond hier een gewoon rijhuis. Maar toen het pand lange tijd leeg bleef staan, werd het volledig leeggeroofd. Zelfs de ramen, het dak en de bakstenen muur werden gestolen.

Vuurgevechten op schoolterrein

Helaas is dit niet het enige probleem waarmee de scholen te kampen hebben. Op één van de scholen zijn de kinderen aan het voetballen. De ondergrond waarop ze spelen is ongelijk, modderig en gevaarlijk. Er liggen scherven glas, allerlei afval en soms zelfs de hulzen van kogels. De grond wordt door de concierge regelmatig afgespeurd naar gevaarlijk afval en dan verwijderd. Verdrietig vertelt André me dat dit vaak het gevolg is van bendegeweld. Als twee rivalerende bendes ruzie hebben, besluiten ze soms dat de enige oplossing een gevecht is. Ze waarschuwen dan de directeur van de dichtstbijzijnde school dat er op een latere dag die week een vuurgevecht zal plaatsvinden en dat ze de kinderen die dag binnen moeten houden.

Als we een klaslokaal passeren, kijk ik nieuwsgierig even binnen. Meteen kijken 45 paar nieuwsgierige ogen me aan. De kinderen zitten allemaal erg dicht bij elkaar onder de begeleiding van slechts één leerkracht. De klas is versierd met foto’s die woorden of liedjes uitbeelden. André vertelt me dat dit de vierde klas is maar dat de meeste kinderen nog niet goed kunnen lezen of schrijven. De meeste onder hen hebben ouders die verslaafd zijn aan de drugs en dit ook waren tijdens hun zwangerschap. Hierdoor worden de hersenen van de kinderen aangetast met een leerachterstand als gevolg.

Naast de materiële steun die Run4School biedt, is er ook nog een tweede luik: de coaches. Dit zijn vaak mensen uit de nabije omgeving die de gemeenschap goed kennen. Zij geven de kinderen sportlessen tijdens de schooluren, maar ook daarna. In Mitchell’s Plaine is de school al uit om twee uur. De ouders van de kinderen zijn dan ofwel nog aan het werk ofwel niet in staat om hun kind op te pikken. Bendeleden staan de kinderen dan aan de schoolpoort op te wachten om hen in de crew in te lijven. Tijdens de autorit van de ene school naar de andere, toont André me de bendes. Het lijkt er wel te krioelen van gangs, op elke straathoek staat er een andere.

Arme westerling

Run4Schools zorgt ervoor dat de kinderen een reden hebben om langer op school te blijven. Ze zorgen voor leuke en sportieve activiteiten na school. Zo wordt de hand-oogcoördinatie van de kinderen gesterkt. Daarnaast genieten de kinderen er gewoon van even een zorgeloos kind te zijn. Als ik de kinderen voorbij loop kijken ze met een trieste blik naar mijn krukken, sommige vragen zelfs wat er gebeurd is. Ocharme jij, zeggen ze dan. Ik ben ontroerd door de eerlijkheid en de goedheid van deze kinderen. Ik neem mezelf voor dat ik mijn loopschoenen aantrek eenmaal mijn enkel genezen is. Ik wil graag mijn steentje bijdragen en deze kinderen helpen. Als ik binnekort aan jouw deur sta en vraag om me to sponsoren terwijl ik een wedstrijd loop voor Run4Schools, dan weet je tenminste dat het voor een geweldig project is.

Deze productie kwam tot stand in het kader van het journalistieke trainingsprogramma Beyond Your World van Thomas More Mechelen. Beyond Your World wordt financieel mogelijk gemaakt door de Europese Commissie.