Stadsfiets wint terrein in Mexico-Stad
Emilio Godoy
10 oktober 2012
De stadsfiets is goed op weg om de Mexicaanse hoofdstad te veroveren. Nu is het de uitdaging om deze milieuvriendelijke manier van transport ook te laten aanslaan in de armere wijken, zeggen de initiatiefnemers.
“Ik vind het een goede service”, zegt Juan Longueiro (56), ambtenaar bij het Ministere van Onderwijs. Hij neemt de publieke fiets van Ecobici drie keer per dag, om naar en van het werk te pendelen en om wat beweging te krijgen in de middag.
Sinds het linkse stadsbestuur Ecobici in 2010 lanceerde, registreerden zich al 32.500 gebruikers en werden de fietsen al 4,7 miljoen keer gebruikt. Samen met de uitbreiding naar Polanco, een wijk ten westen van de hoofdstad, telt Ecobici nu 168 fietspunten en 2380 fietsen.
Auto vaker op stal
De grote uitdaging voor de initiatiefnemers is nu om het fietsnetwerk uit te bouwen en te promoten als een gezonde, milieuvriendelijke manier van transport in de armere wijken van Mexico City.
“Door Ecobici kijken mensen anders naar fietsen”, zegt Areli Carreón van Bicitekas, een fietsersorganisatie die onder andere de mortaliteit in relatie tot de pollutie in steden aankaart. “Maar de levensvatbaarheid van het project hangt vandaag ook af van de vraag of we het kunnen uitbreiden naar de lage inkomenswijken”, zei ze.
Leden van Ecobici betalen 30 dollar (22 euro) per jaar wat hen het onbeperkte recht geeft om de fiets zo vaak ze maar willen te gebruiken gedurende 45 minuten per keer.
De bevordering van het fietssysteem maakt deel uit van het Groene Plan dat het stadsbestuur in 2008 aannam en dat onder meer voorziet in 60 kilometer fietspaden en 6,8 kilometer stroken exclusief voor fietsers, in de zuidelijke en westelijke delen van de stad.
Volgens een beoordeling van het Mexicaanse Centrum voor Duurzaam Vervoer laten Ecobici-leden de auto vaker staan. Als ze toch gemotoriseerd vervoer nodig hebben, kiezen ze eerder voor de microbus. Het centrum bereidt nu een onderzoek voor naar de impact van Ecobici en de vermindering van het gebruik van vervuilende vervoermiddelen op de luchtkwaliteit in de stad.
Voor 2013 staat de aanleg van 35 kilometer extra fietspaden in wijken ver buiten het centrum op het programma.