Bestrijdt Europa het virus beter dan China?

Corona zet eerst China en nu de wereld op zijn kop

© Brecht Goris

MO*columniste Ching Lin Pang

In een maand kan veel veranderen. Dat is zeker het geval met het COVID-19 virus, dat in slechts dertig dagen een mondiaal fenomeen is geworden en de wereldmedia overheerst.

Het virus blijkt op veel vlakken resistent, niet in het minst wat betreft de naam zelf. De Wereldgezondheidsorganisatie ten spijt die het virus wou anonimiseren met de naam COVID-19 — CO(rona) VI(rus) D(isease) (20)19 — bleef de naam corona hangen terwijl de ziekte zelf een steile opmars kende met steeds meer besmettingen in Italië, Frankrijk en Spanje.

Het virus beheerst niet alleen dagelijks het nieuws — lokaal als internationaal — maar wordt ook een referentie voor allerlei nieuwe daaraan gelinkte nieuwsfeiten zoals de coronacrash, de coronagevangenis, de coronachocolade, de coronacake — neen hiermee bedoel ik niet de Corona Lotus cakejes van de vorige eeuw maar de nieuwe versie met het virus als inspiratie — en zelfs een coronapizza.

Als we schrik hebben, bieden humor en zelfspot een uitweg. We zijn collectief een beetje minder bang als we samen om het gevaar kunnen lachen. Of toch niet: de Italianen waren helemaal niet opgezet met het filmpje “Corona Pizza” dat in het satirisch programma Groland op Canal+ werd uitgezonden op 3 maart. De video toont een hoestende pizzamaker die groene slijm spuugt op een dampende pizza die hij net uit de oven heeft gehaald. Dit beeld was vergezeld van een voice-over: ‘de Corona Pizza, de nieuwe pizza die de wereld rondgaat’.

De Italiaanse minister van Landbouw die de video bestempelde als ‘beschamend en verschrikkelijk’ kreeg al snel gehoor. Canal+ draalde niet om een excuusbrief te sturen naar de Italiaanse ambassadeur in Parijs. Toen een maand geleden de Chinese ambassade verbolgen was door een cartoon van Lectrr (de sterren op de Chinese vlag werden vervangen door een afbeelding van het virus) — toegegeven de cartoon was op stilistisch vlak smaakvoller gemaakt dan het walgelijk filmpje maar de content is wel gelijklopend — werd het bezwaar weggewuifd in naam van persvrijheid.

Ook de slogan ‘2 Corona’s kopen, 1 Mort Subite gratis’ (die ik persoonlijk erg grappig vind vooral omwille van de zelfspot), die bedacht werd door een Shop & Go van Delhaize ergens ten lande, was een kort leven beschoren omdat het moederhuis Delhaize bevreesd is dat sommige klanten deze “humour à la belge” niet weten te smaken.

Een Chinese collega van me, wiens dochtertje in China is, vertelde me dat hij haar niet wil laten overkomen omdat ze in China veiliger is dan hier!

In elk geval, van humor en zelfspot liggen de Chinezen niet echt wakker. Wel van het coronavirus en hoe eraan te ontsnappen. Iedereen volgt braafjes de opgelegde richtlijnen: handen wassen, thuiswerken, een masker dragen wanneer je toch buiten moet, etenswaren laten leveren en thuis koken. Voor vele jonge werkende vrouwen is koken een nieuwe ervaring.

Voordien was het zo handig, leuk en goedkoop om uit te eten met man, collega’s en vrienden. Met het coronavirus ontdekken ze de geneugten van het gezellig samenzijn thuis met man en kind.

Naast de gewenning aan de situatie is er ook de vaststelling dat de piek van de besmettingen in China achter de rug is. Intussen piekt het coronavirus gestaag in andere delen van de wereld: Zuid-Korea en in toenemende mate Italië, Frankijk, Duitsland en Spanje.

Met de omkering van de coronasituatie lijkt ook een omkering plaats te vinden in het hoofd en hart van de Chinezen. Terwijl ze een maand eerder door de hele wereld veroordeeld werden voor hun vreemde eetgewoontes, slechte hygiëne, doofpotbeleid, massahysterie en hamstergedrag beginnen ze zelf vragen te stellen over de efficiëntie van westerse landen.

Zijn eigenzinnige Europeanen in staat om algemene regels van bovenaf opgelegd te volgen? Is de lockdown van steden wel haalbaar in Europa? Of om het nog eenvoudiger te stellen, wast iedereen de handen op geregelde tijdstippen van de dag? Waarom wordt bij de begroeting nog steeds een hand gegeven?

Vele “waaroms” krijgen geen eenduidig antwoord. Meer nog, in de media spreken experts elkaar tegen. Een Chinese collega van me, wiens dochtertje in China is, vertelde me dat hij haar niet wil laten overkomen omdat ze in China veiliger is dan hier! Nou, dat is de wereld op zijn kop!

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2630   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Antropologe

    Ching Lin Pang is antropologe verbonden met Universiteit Antwerpen en KU Leuven. Met een open blik bestudeert ze de hedendaagse ontwikkelingen in Azië met een focus op China.