De Datameesters

Extra

De Datameesters

De Datameesters
De Datameesters

Maarten Lambrechts

28 februari 2012

Met gemengde gevoelens bekijk ik telkens weer de kortingsbonnen die Colruyt in mijn bus dropt. Heel handig, zo’n folder met enkel bonnen voor producten die mijn gezin regelmatig koopt. En het bespaart papier. Maar ook heel confronterend: via mijn klantenkaart weet Colruyt toch wel heel veel over mijn aankopen en zo ook over mijn privéleven.

De analyses en processen die supermarktketens gebruiken om hun klanten zo persoonlijk en ‘optimaal’ te benaderen, doet BusinessWeek-journalist Stephen Baker haarfijn uit de doeken in het tweede hoofdstuk van De Datameesters, getiteld ‘Klant’. In de andere hoofdstukken (Werknemer, Kiezer, Socialemediagebruiker, Terrorist, Patiënt en Minnaar) vertelt Baker hoe door de geëxplodeerde digitalisering van ons leven statistici en wiskundigen (de datameesters) op basis van onze digitale voetsporen steeds meer invloed krijgen op ons leven.

Het boek bevat sporadisch waarschuwingen over de implicaties voor de privacy die het werk van de datameesters met zich meebrengt. Maar de auteur blijft positief: het is aan elk van ons om al de gegevens die elektronisch over ons worden bewaard zelf nuttig te maken en misschien zelfs te verkopen. En daar beginnen we best snel mee. Om het met de woorden van IBM-datameester Jeff Jarvis te zeggen: ‘Waar zal dit stoppen? Het gaat niet stoppen.’

De Datameesters door Stephen Baker is uitgegeven door Maven Publishing. 320 blzn. ISBN: 9789490574307

EXCLUSIEVE KORTING VOOR MO*LEZERS
MO*lezers krijgen een exclusieve korting van € 2,5 bij aankoop van elk gerecenseerd boek in volgende boekhandels: De Groene Waterman (Antwerpen), De Zondvloed (Mechelen & Roeselare), De Reyghere (Brugge) en Malpertuis (Genk). Print deze recensie af en geef de print af  bij aankoop van het boek. e korting  is 2 maanden geldig na publicatie van deze recensie (zie datum bovenaan).