Waarom auteur Aya Sabi proMO* is

‘In de media is er dringend nood aan meer genuanceerde verhalen’

© Iratxe Alvarez

Schrijfster en columniste Aya Sabi

‘Als schrijver vind ik dat elk verhaal belangrijk genoeg is om te vertellen, maar in de media is er dringend nood aan meer genuanceerde verhalen.’ Auteur en columniste Aya Sabi legt uit waarom ze het journalistieke project van MO* steunt en proMO* is.

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Aya Sabi (27) is een Belgische auteur en columniste. Ze heeft een Marokkaanse en Nederlandse achtergrond en schrijft vaak over onrecht, ongelijkheid en vrouwenrechten.

Aya debuteerde in 2017 met haar verhalenbundel Verkruimeld land. Ze schreef columns voor verschillende mediakanalen, zoals voor VRTNWS, De Morgen en het magazine van NTGent, maar ook voor MO*. In de zomer van 2022 verscheen haar eerste roman Half leven, die meteen een succes werd.

Weet u nog hoe en wanneer u voor het eerst in contact bent gekomen met MO*?

Aya Sabi: (twijfelt) Ik heb niet echt één specifieke herinnering aan wanneer ik voor het eerst in contact kwam met MO*. Toen ik aan één van mijn eerste blogs schreef, heeft een begeleider me in contact gebracht met de redactie van MO*. Als een mogelijke volgende stap, als het ware, om mijn columns en schrijfwerk aan een groter publiek te kunnen voorstellen.

‘MO* brengt een frisse wind in het medialandschap. Het houdt andere redacties scherp en zorgt ervoor dat bepaalde onderwerpen in de aandacht blijven.’

Ik ben proMO*

 

Steun ons unieke non-profit mediaproject en word proMO*.

Je ontvangt ons magazine en geniet van een pak andere voordelen

Je maakt MO* mee mogelijk en steunt ons in onze missie.

Voor € 4,60/maand of € 60/jaar.

Ik word proMO*

MO* toonde toen meteen sterke interesse en heeft me uitgenodigd voor een eerste kennismakingsgesprek. Op dat moment was er helaas geen plekje vrij (voor een nieuwe columnist, red.). Een tijdje later heeft de redactie toch weer contact met mij opgenomen en zo is de bal uiteindelijk aan het rollen gegaan.

Wat hebt u het eerst bij MO* gelezen?

Aya Sabi: Oei, ik heb een heel slecht geheugen (lacht). Het eerste artikel dat ik las bij MO*, kan ik me niet meer echt herinneren. Wat ik wel nog weet, is dat ik vooral geïnteresseerd was in thema’s als duurzaamheid, gelijkheid, inclusiviteit. Onderwerpen waar MO* een sterke traditie in heeft.

In het begin las ik vooral de stukken van journaliste Hasna Ankal. Zij is ook van Marokkaanse origine en is opgegroeid in Limburg, in de stad Genk. Ze schrijft vooral over Marokko, feminisme, antiracisme en de invloed van media op de uitsluiting van bepaalde groepen in onze samenleving.

Voor welke thema’s in MO* hebt u specifieke interesse?

Aya Sabi: Ik ben vooral geïnteresseerd in thema’s over duurzaamheid, zowel ver weg als dichtbij, en de globale wereld. Ik lees bijvoorbeeld graag over waar producten die wij consumeren vandaan komen, en welke ongelijkheden daarmee gepaard gaan. Denk maar aan een banaal product als koffie, dat veel mensen in België elke dag drinken.

Ik ben niet enkel geïnteresseerd in de duurzaamheid van voedsel en kleding, maar ook in de dringendheid van de klimaatverandering. Vandaag lijkt het voor velen nog alsof de opwarming van de aarde mijlenver van ons af staat, alsof het iets dat vooral problemen veroorzaakt in andere landen, op andere continenten.

We beseffen veel te weinig hoe actueel de klimaatverandering is, en dat het zeker niet vooral een probleem is voor de toekomst. Nee, het gebeurt vandaag en op dit eigenste moment.

Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?

Aya Sabi: Als schrijver vind ik dat elk verhaal belangrijk genoeg is om te vertellen.

Op journalistiek vlak vind ik vooral dat er genoeg aandacht moet gaan naar onderzoeksjournalistiek. Vandaag zie je vooral dat kranten en andere media persberichten letterlijk copy-pasten door tijdsgebrek, en dat verhalen groter gebracht worden dan dat ze werkelijk zijn.

‘Ik vind dat redacties met meer empathie kunnen berichten over mensen die leven in armoede of die kampen met psychische problemen.’

Denk maar aan de hele hetze rond een nieuwe editie van de kinderboeken van de Engelse schrijver Roald Dahl (in februari van dit jaar, red.). De uitgeverij had beslist om zijn boeken aan te passen door bepaalde woorden of uitdrukkingen te schrappen, zodat de verhalen beter aansluiten bij de leefwereld van kinderen vandaag.

Er ontstond een hele hetze en controverse, en sommige mensen vergeleken de aanpassingen zelfs met zeer ernstige zaken als censuur en boekverbrandingen. Terwijl het debat rond de aanpassingen in de boeken van Roald Dahl in werkelijkheid veel genuanceerder en complexer is dan dat.

Elk verhaal is het waard om verteld te worden, maar in de media is er dringend nood aan meer genuanceerde verhalen. Ik vind bijvoorbeeld dat redacties met meer empathie kunnen berichten over mensen die leven in armoede of over mensen die kampen met psychische problemen.

Er mag verder gekeken worden dan enkel de cijfertjes alleen. Onderzoeksjournalistiek speelt daar een heel belangrijke rol in. Doordat journalisten echt zelf op pad gaan om verhalen te kunnen vertellen over wat er leeft.

Waarom vindt u dat MO* niet achter een betaalmuur mag verdwijnen?

Aya Sabi: Op dit moment heeft MO* geen betaalmuur. Of dat positief is of niet, vind ik persoonlijk erg dubbel. Aan de ene kant hebben journalisten ook recht op een degelijk inkomen. Maar aan de andere kant hebben lezers ook recht op toegankelijk informatie, ook al hebben ze de financiële middelen daarvoor niet.

Waarom bent u proMO* geworden?

Aya Sabi: Omdat ik kwaliteitsvolle journalistiek heel belangrijk vind. MO* brengt een frisse wind in het medialandschap. Het houdt andere redacties scherp en zorgt ervoor dat bepaalde onderwerpen in de aandacht blijven. MO* leeft niet van clickbait, en zo blijft de ethische standaard voor journalistiek gewaarborgd.

Word net als Aya Sabi proMO* voor slechts 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: MO.be/promo

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.