Deens onderzoek_ "te voet of per fiets naar school geeft leervoorsprong"

Deens onderzoek_ "te voet of per fiets naar school geeft leervoorsprong"

Deens onderzoek_ "te voet of per fiets naar school geeft leervoorsprong"
Deens onderzoek_ "te voet of per fiets naar school geeft leervoorsprong"

Niel Staes

14 februari 2013

De voordelen van een fysieke inspanning voor de lesdag heeft zelfs een grotere impact dan de eetgewoontes tijdens het ontbijt en lunch. Het effect is zelfs enkele uren na de start van de schooldag nog meetbaar. Voor leerlingen uit het derde leerjaar was de impact te vergelijken met een leervoorsprong van 6 maanden t.o.v. leeftijdsgenoten.

Er is nog verder onderzoek nodig om een exacte verklaring te geven. Eén verklaring ligt mogelijk in het feit dat kinderen die met de auto, bus of trein naar school gaan, minder besef hebben van de geografie van hun omgeving en hun hersenen zo minder trainen om gestructureerd te denken.

Toch blijft de gewoonte om je kinderen naar school te rijden een ingebakken fenomeen, zelfs al is de afstand relatief kort. Vaak wordt de route als onveilig beschouwd of lijkt het eenvoudiger om een korte omweg te maken langs de schoolpoort op weg naar werk. Deze trend wijzigen is niet evident. De voordelen van een dagelijkse inspanning zijn nochtans goed gedocumenteerd. Misschien dat deze nieuwe inzichten mee helpen?