Waarom Ben Caudron proMO* is

‘MO* geeft een democratie in ademnood weer zuurstof’

© Iratxe Alvarez

Ook technologiesocioloog en opiniemaker Ben Caudron steunt MO*.

Technologiesocioloog en opiniemaker Ben Caudron (57) is gefascineerd door de complexe verhouding tussen mens en digitale technologieën. Hij verwondert zich over hoe technologie wordt gebruikt én misbruikt. ‘Maar ik schreef nooit over de effecten van technologie op Noord-Zuid verhoudingen of ecologie. Als expert maakte ik zelf die brug niet, MO* slaagt daar wél in.’

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

De verwondering over de toepassing van technologie inspireerde Ben Caudron bij het schrijven van vele columns, essays en boeken. En dan denkt hij aan bijzonder gebruik, maar ook misbruik van technologie: de schaduwzijde van sociale media, de teloorgang van privacy en fenomenen als haatspraak en fake news. Hij vertelt hoe dat hem ertoe bracht om proMO* te worden.

Weet u nog hoe en wanneer u voor het eerst in contact bent gekomen met MO*?

Ben Caudron: Ik herinner me niet meer wanneer ik exact voor het eerst MO* las. Pas in de periode dat het mondiaal blad digitaal iets wou betekenen, heb ik echt de mensen achter MO* leren kennen. Toen heeft de redactie contact met mij opgenomen met de vraag of ik met hen wilde brainstormen over nieuwe digitale ontwikkelingen.

Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?

Ik ben proMO*

 

Steun ons unieke non-profit mediaproject en word proMO*.

Je ontvangt ons magazine en geniet van een pak andere voordelen

Je maakt MO* mee mogelijk en steunt ons in onze missie.

Voor € 4/maand of € 50/jaar.

Ik word proMO*

Ben Caudron: Goh. Je zou me beter vragen welke journalistieke verhalen ik niet belangrijk vind (lacht). Een van de sterkste troeven van MO* is dat het zich verdiept in een breed scala aan onderwerpen. De redactie bekijkt thema’s vanuit een globaal perspectief. Dat is de reden bij uitstek waarom ik het medium zo graag lees.

‘De redactie bekijkt thema’s vanuit een globaal perspectief. Dat is de reden bij uitstek waarom ik het medium zo graag lees.’

MO* is in 2003 opgericht vanuit het idee om een blik te werpen op Noord-Zuid verhoudingen. Ik vind het enorm sterk dat journalisten van MO* maatschappelijke thema’s hier in België verbinden met een groter geheel.

Een goed voorbeeld uit mijn vakgebied zijn nieuwe digitale technologieën. Als opiniemaker heb ik al meerdere columns hierover geschreven op verschillende platforms. Toch schreef ik nooit over de effecten van technologie op Noord-Zuidverhoudingen of ecologie. Als expert maakte ik die brug niet, MO* slaagt daar wél in.

Voor welke thema’s in MO* hebt u specifiek interesse?

Ben Caudron: Ik heb uiteraard een grote interesse in technologie. Ik verdiep me graag in verschillende aspecten van de digitale wereld, en dat gaat dan niet over de zoveelste nieuwe gadget.

Voor de rest lees ik bijna alles wat er op MO* verschijnt. Dat komt omdat ik MO* als een voorbeeld voor sterk journalistiek werk beschouw. De journalisten zijn grondig en vertrekken vanuit een emancipatorisch denken, zonder te vervallen in een gepolitiseerd parcours of een verstikkende ideologie.

MO* reken ik tot de alternatieve en kleinschalige media. Zij zijn een uitzondering in het medialandschap. Daarom is het voortbestaan van MO* zo essentieel.

Waarom mag MO* niet achter een betaalmuur verdwijnen?

Ben Caudron: Betaalmuren schermen broodnodige informatie af. Een verschijnsel dat je vaak ziet, is dat interessante stukken verdwijnen achter een betaalmuur terwijl complete nonsens vrij beschikbaar is om te lezen.

‘Een democratie kan niet zonder geïnformeerde burgers. Daarom moet MO* duizend keer meer gelezen worden dan nu het geval is.’

Een betaalmuur heeft als opzet dat lezers uiteindelijk een abonnement aanschaffen. Alleen zie ik in de praktijk dat dit zelden het geval is. Veel kennissen uit mijn kring vragen me regelmatig of ik hen niet een boeiend stuk kan bezorgen, artikels waar zij geen vrije toegang tot hebben en die ze graag zouden lezen.

Zeker op internationale mediakanalen is er veel interessants. Maar als een gewone burger hier telkens een abonnement voor moet betalen, zit hij of zij jaarlijks aan een rekening die hoger ligt dan de gasfactuur (lacht grimmig).

Als we willen dat onze democratie niet verder afglijdt, ben ik ervan overtuigd dat we broodnodige informatie toegankelijk moeten maken. Een grote taak is daarbij weggelegd voor onderwijs en de media. Een democratie kan niet zonder geïnformeerde burgers.

Daarom moet MO* duizend keer meer gelezen worden dan nu het geval is. De informatie die MO* aanbiedt, is verruimend en geeft een breed perspectief. MO* helpt me om mijn denken te verbreden. Een betaalmuur verhindert dat proces voor velen.

Waarom is het belangrijk dat MO* blijft bestaan naast alle andere kranten en tijdschriften?

Ben Caudron: Om de eenvoudige reden dat het interessante onderwerpen aanhaalt, en uiteraard ook om de hoogstaande kwaliteit van hun journalistiek werk. MO* is als een puzzelstuk in een grotere puzzel over de toestand van de wereld.

Als we als burgers in een democratie zelf inspraak willen en goede keuzes willen maken, moeten we goed geïnformeerd zijn. Filosoof Noam Chomsky kaartte in de jaren ‘80 al aan dat media vooral voor afleiding en entertainment dienen.

Dat is een val waar MO* niet in trapt: zij geven informatie die er wél toe doet. MO* geeft een democratie in ademnood weer zuurstof.

Om te illustreren met een voorbeeld: een recent nummer behandelde maatschappelijke thema’s in de sportwereld. Meestal lezen we in de in de sportbijlage van een gewone krant vooral over sportprestaties en de medailles die we hebben gewonnen. MO* laat ons daarentegen kritisch kijken naar bepaalde mechanismen in de sportindustrie, zoals hoe vrouwen nog steeds worden achtergesteld in de wielersport.

Word net als Ben Caudron ook proMO* voor maar 4 euro per maand of 50 euro per jaar: MO.be/promo.

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne en deze tekst valt niet onder het redactionele werk van MO*.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3260   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift