MO*docs: 5 broken cameras
Maarten Lambrechts
09 april 2012
De Palestijnse boer Emad Burnat kreeg in 2005 zijn eerste camera om de geboorte van zijn vierde zoon te filmen. Op zes jaar tijd heeft hij vijf videocamera’s gebruikt. Iedere camera die hij gebruikte tekent een tijdsperiode.
Met die eerste camera filmde hij in 2005 ook hoe bulldozers de olijfbomen uit de grond trokken en de beruchte scheidingsmuur op zijn land werd gebouwd. Het verzet groeit, maar de strijd wordt grimmiger, er worden mensen gearresteerd en er vallen doden in het dorp. Emad blijft filmen, ondanks de smeekbeden van zijn vrouw die bang is voor represailles, en maakt zo gedurende een periode van zes jaar een indringende en zeker geen doorsnee documentaire over het lot van de Palestijnen.
Documentaires over de Palestijnen zijn meestal gemaakt door buitenstaanders. Dat maakt ze nogal afstandelijk, en vaak tamelijk propagandistisch. De grote kracht is de persoonlijke invalshoek hetgeen de film geloofwaardig maakt. De vernietiging van elke camera is een krachtige metafoor. Uit het wrak van de vijf kapotte camera’s maakte Emad Burnat samen met Guy Davidi een buitengewoon kunstwerk, dat intussen de ene na de andere prijs wint op internationale filmfestivals.
Op het filmfestival Open Doek presenteert MO*journaliste Olivia Rutazibwa een selectie van de strafste documentaires uit binnen-en buitenland met als titel ‘MO*docs’. Het zijn documentaires die de MO*stempel verdienen omdat ze op een toegankelijke manier inzicht geven in actuele maatschappelijke thema’s. Verschillende documentaires worden gevolgd door een boeiend gesprek met regisseurs of experts ter zake.
5 Broken Cameras wordt getoond op maandag 23 april. Olivia gaat in gesprek met Emad Burnat, regisseur van de film. Bekijk het volledige programma van MO*docs.