Oude materialen worden nieuwe hippe producten

De Kringmaker vzw werd opgericht als initiatief om een tweede leven te geven aan de materialen die in de Kringwinkel niet verkocht raakten. Meerdere projecten hebben allemaal tot doel om, in samenwerking met creatievelingen en sociale tewerkstellingsprogramma’s, afgedankte materialen om te vormen tot nieuwe, hippe producten. Zo halen ze deze materialen uit de afvalstroom en wordt de kring van goederen verder gesloten.

Frank Dingemans van de Kringmaker vzw: Het grootste succes van de Kringmaker is het WoRkpalace. We hadden het idee om de kring rond afgedankt meubilair te sluiten. Niet als kringwinkel, maar door met een hoop jonge designers oud kantoormeubilair terug in een hippe vorm krijgen. Dat kan dienen bij de inrichting van bedrijven. Als er meerdere stuks moeten geproduceerd worden, kan je ook nog de kring rond sociale tewerkstelling proberen te sluiten.

Door samen te werken met een houtatelier van Levanto kunnen we jongeren met een iets moeilijkere positie op de arbeidsmarkt in zo’n project laten meedraaien en hen daardoor een extra kans geven. We sluiten verschillende kringen om tot iets hip in kantoren te komen.

Wat ik spijtig vind, is dat - onder andere door een gebrek aan energie - het sluiten van de kring rond meer alledaagse dingen zoals afgekeurde vinylplaten en dergelijke, nog niet helemaal is gelukt. We hebben er een hoop ideeën rond uitgewerkt. Het leek ons ideaal voor scholen om in een leerprogramma, miniondernemingen met dat soort materiaal aan de slag te laten gaan, om zo tot nieuwe producten te komen. Dat zijn dikwijls heel laagdrempelige ontwerpen ook. Jammer genoeg zijn we er niet voldoende in geslaagd om bij die scholen binnen te geraken en dat breed te kunnen verspreiden.

Voor ons is de uitdaging om van de Kringmaker een gemeenschapsgegeven te maken. We willen tot een situatie komen, niet alleen voor de Kringmaker, maar voor de hele Kringwinkel, waarin mensen voortdurend mee kunnen bepalen wat uit de stroom kan komen en verder ingezet kan worden, en zelf met ideeën afkomen. U kunt tot 16 november voor dit project stemmen op de website van de Grote Prijs Toekomstige Generaties.Zo kan de Kringmaker er mee voor zorgen dat de Kringwinkels van de toekomst niet meer gewoon winkels vullen, maar dat we met een volledige gemeenschap actief meewerken en nadenken over de dingen die hier gebracht worden, en hoe we die ook weer buiten krijgen.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift