‘Ik hoor van bedrijfslobbyisten in Brussel dat hun politieke mogelijkheden groter zijn dan ooit’

Interview

Lobbyonderzoeker Olivier Hoedeman (Corporate Europe Observatory)

‘Ik hoor van bedrijfslobbyisten in Brussel dat hun politieke mogelijkheden groter zijn dan ooit’

Al bijna dertig jaar probeert onderzoeksbureau Corporate Europe Observatory (CEO) uit te vinden wie er nu echt aan de knoppen draait in Brussel. Nu de Europese Commissie druk in de weer is om haar eigen groene regels terug te draaien, is het werk van waakhonden volgens CEO-medeoprichter Olivier Hoedeman belangrijker dan ooit.

Het contrast tussen de uit glas en beton opgetrokken kantoorkolossen waarin de Europese instituties huizen en de kleurrijke chaos in het kantoor van Corporate Europe Observatory (CEO) is groot. Het in 1997 opgerichte onderzoeksbureautje huist in een verzamelpand vol met maatschappelijke en milieuorganisaties in de Brusselse bovenstad.

Tegen de muren hangen protestposters, overal staan dozen met flyers en multomappen met beleidsdocumenten en de boekenkast is goed gevuld met werken van beroemde filosofen, onderzoeksjournalisten en economen.

Een kleine twee jaar voor de dertigste verjaardag van CEO is het werk van onafhankelijke waakhonden belangrijker dan ooit, vertelt medeoprichter Olivier Hoedeman. Het onderzoeksbureau nam nooit nationale of EU-subsidies aan en wordt in plaats daarvan gefinancierd door private giften en geld van grote liefdadigheidsinstellingen als de Adessium Foundation.

‘Wij kozen er bewust voor om nooit overheidssubsidies aan te nemen, om onafhankelijk te kunnen blijven werken’, vertelt Hoedeman. ‘Dat is urgenter dan ooit, want de Europese Commissie houdt op dit moment bijna alle EU-wetten opnieuw tegen het licht om het economische concurrentievermogen te verbeteren.’

‘Grote bedrijven hoeven niet eens meer te lobbyen, ze worden gewoon uitgenodigd aan tafel als er over wetgeving wordt gesproken. Dat is een fundamentele bedreiging voor de democratie.’

Ursula von der Leyen is nu ruim een jaar bezig aan haar tweede mandaat als voorzitter van de Europese Commissie. Wat is er veranderd sinds zij eind 2019 de Green Deal met veel bombarie presenteerde als haar meesterplan om de EU mee de verduurzamen?

Olivier Hoedeman: ‘Sindsdien vond een drastische ommekeer plaats. De Green Deal werd ooit gepresenteerd als het belangrijkste politieke project van Von der Leyen, maar wordt inmiddels voornamelijk gezien als een probleem voor het bedrijfsleven. De tweede Commissie onder leiding van Von der Leyen werkt daarom nu met een ongeziene haast en ambitie aan het terugdraaien van al wat er in de eerste termijn is bereikt.’

‘Het is politiek opportunisme. In 2019 waren er klimaatmarsen en moest Von der Leyen wel met een Green Deal op de proppen komen.’

‘Dat gaat heel diep. In een jaar tijd zagen we een grote hoeveelheid wetsvoorstellen langskomen die in feite de Green Deal terugdraaien.’

‘En er staat nog veel meer aan te komen. We hebben het dan niet alleen over groene wetgeving maar ook over regels voor bijvoorbeeld de digitale economie. De dereguleringsmachine die de Commissie onder aanvoering van Von der Leyen optuigde zal de komende vier jaar flink blijven draaien.’

Het lijkt erop dat Von der Leyen 180 graden is gedraaid van een politica met een groen hart naar iemand die met name luistert naar wat het bedrijfsleven wil. Welke agenda zit daar precies achter?

Olivier Hoedeman: ‘Die vraag kent vele antwoorden. Om te beginnen is er volgens mij gewoonweg sprake van politiek opportunisme. In 2019 waren er de klimaatmarsen in heel Europa en moest Von der Leyen wel met een Green Deal op de proppen komen om überhaupt verkozen te worden.’

‘Nu is de politieke situatie volledig anders. Haar eigen christendemocratische partij zette ze onder druk om veel groene voorstellen weer in te trekken om een tweede keer benoemd te kunnen worden als Commissievoorzitter.’

‘Maar die druk is niet volledig nieuw. Tussen 2019 en 2024 zagen we al flink lobbywerk vanuit het bedrijfsleven om de invulling van de inmiddels aangenomen EU-klimaatdoelen zo veel mogelijk af te zwakken.’

‘Dat verzet is na de laatste verkiezingen een nieuwe fase ingegaan. Nu rechtse partijen veel sterker zijn probeert men om terug te draaien wat eerder niet kon worden tegenhouden.’

‘De protestgolf van Europese boeren was in grote mate georkestreerd door industriële lobbygroepen die hun belangen in gevaar zagen komen door groen beleid.’

‘Er is enorm veel lobbydruk geweest op de top van de Europese Commissie om daar het denken te veranderen. De Russische inval in Oekraïne was dan de zwarte zwaan die conservatieve hardliners nodig hadden om te kunnen zeggen: “We hebben nu een oorlog op Europees grondgebied en worden geconfronteerd met waanzinnig hard stijgende energieprijzen. Die Green Deal kunnen we daar nu echt niet bij hebben”.’

Hebben jullie zicht op welke economische sectoren zich het hevigst verzetten tegen de Green Deal?

Olivier Hoedeman: ‘Het eerste teken dat er onder de oppervlakte iets borrelde waren de boerenprotesten. Die vonden een paar jaar geleden plaats in veel Europese landen. Boeren staan onder grote sociaaleconomische druk, maar die protestgolf was in grote mate georkestreerd door industriële lobbygroepen die hun belangen in gevaar zagen komen door groen beleid.’

‘Wat je vervolgens niet over het hoofd kunt zien is hoeveel kwaad bloed de ambitieuze reductiedoelstellingen voor pesticiden zetten bij de chemische industrie. Die veroorzaakten schokgolven in de hoofdkantoren van zeer machtige multinationals zoals Bayer, BASF en Syngenta.’

‘In Brussel is die bedrijfslobby tegen de Green Deal georganiseerd rond lobbyclubs als Business Europe en de European Round Table for Industry. Wat zij wisten te bewerkstelligen kennen we inmiddels als de EU-Omnibuswetgeving: grote wetgevingspakketten waarmee de Europese Commissie allerlei regels wil terugdraaien.’

De Europese Commissie riep in november 2024 de Omnibuswet in het leven. Officieel met het doel wetgeving te vereenvoudigen en daarbij economische, sociale en milieudoelstellingen te beschermen.

Maar volgens verschillende middenveldorganisaties, waaronder CEO, ligt de nadruk vooral op het economische concurrentievermogen van de Unie, ten koste van die sociale en milieudoelstellingen.

Begin 2025 werden 6 thematische pakketten voorgesteld door de Commissie: duurzaamheid, EU-investeringen, gemeenschappelijk landbouwbeleid, kleine midcaps en digitalisering, defensiegereedheid en chemische stoffen.

De Europese Commissie stelt dus zogenaamde Omnibuspakketten op om groene regelgeving de nek om te draaien. Kunt u uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat?

Olivier Hoedeman: ‘Een Omnibus is een vorm van wetgeving waarin je meerdere voorstellen rond eenzelfde thema bundelt in een soort pakket, om eerdere regels terug te draaien.’

‘De Europese Commissie keek die methode af van de Argentijnse president Javier Milei die daarmee de volledige samenleving probeert te dereguleren. Die Omnibuspakketten worden vervolgens in hoog tempo door de Europese instellingen gejaagd met het argument dat er een crisissituatie bestaat onder bedrijven die in de problemen zouden zitten.’

Hebt u een concreet voorbeeld van wat burgers daar precies van gaan merken?

Olivier Hoedeman: ‘De chemische industrie speelde een belangrijke rol. Er is ondertussen veel bekend over de schadelijke effecten van chemicaliën als PFAS die in veel consumentenproducten worden gebruikt. De vorige Europese Commissie deed beloftes om zulke chemicaliën strenger te gaan reguleren. Dat wordt nu allemaal teruggedraaid.’

‘Een ander goed voorbeeld is het pesticidegebruik in de landbouw. In allerlei EU-lidstaten maken burgers zich zorgen over de ecologische en gezondheidseffecten van het grootschalige gebruik van landbouwgif. Maar deze maand zal de Commissie met een Omnibusvoorstel komen over food and feed, waarin de regels voor het op de markt brengen van pesticiden juist worden versoepeld.'

‘Mijn collega die dat onderzocht zag duidelijk dat Von der Leyen alle eisen die eerder door de chemische en energie-intensieve industrie op tafel zijn gelegd ingewilligde.’

Commissie overschrijdt eigen regels

Hoedeman is niet de enige in de Brusselse bubbel die zich zorgen maakt over de wijze waarop de Commissie EU-regels probeert af te zwakken. Eind november presenteerde de EU-Ombudsvrouw een uitspraak over de Omnibuswetgeving. Ze concludeerde dat er sprake is van ‘wanbestuur’ – met name omdat de Commissie nalaat om goed milieueffectonderzoek uit te voeren en de consultaties met belanghebbenden gebrekkig zijn.

‘Beleid moet over meer gaan dan alleen economie en het bedrijfsleven. Het dient ook om de samenleving en de ecologie te beschermen.’

Daarmee leeft de Europese Commissie haar eigen wetten voor goed bestuur niet na. Hoedeman waarschuwt dat dat verstrekkende gevolgen heeft voor de Europese democratie zelf.

‘Normaal zijn wetgevingsprocessen in de EU vrij traag. Zo hoort dat ook te gaan in een democratie. Dan kunnen politieke en maatschappelijke gevechten goed gevoerd worden, wat ervoor zorgt dat het politieke proces in balans blijft. Beleid moet over meer gaan dan alleen economie en het bedrijfsleven. Het dient ook om de samenleving en de ecologie te beschermen.’

‘De balans daartussen is op dit moment volledig zoek. Alleen bedrijven hadden de mogelijk om die Omnibussen te beïnvloeden. Vakbonden of milieuorganisaties hadden een zeer beperkte rol.’

‘De Commissie gooide alle checks and balances onder de bus die de afgelopen vijftien jaar zijn ingevoerd om de besluitvorming democratisch en transparant te maken. We zitten nu dus opgescheept met een Europese wetgever die wetten maakt waar meer dan 500 miljoen burgers die wonen en werken in de Europese Unie zich aan moeten houden, terwijl ze bij het schrijven daarvan zelf de regels overtreedt.’

Dat klinkt alsof er behoorlijke problemen bestaan wat betreft goed bestuur in Brussel. Wat betekent dit voor het werk dat jullie als CEO doen?

Olivier Hoedeman: ‘Er bestond in Brussel altijd al een groot probleem met bedrijven en grote lobbyorganisaties die veel gemakkelijker toegang krijgen tot de Europese macht dan het maatschappelijke middenveld, onafhankelijke onderzoekers of de milieubeweging. Precies om die reden is CEO bijna dertig jaar geleden opgericht.’

‘Ik vrees een beetje dat die ongelijke machtstoegang simpelweg in het systeem ingebakken zit. De nauwe samenwerking tussen de Commissie en bedrijfslobby's die we nu zien, is al halverwege de jaren tachtig in een stroomversnelling terechtgekomen. Eerst bij het gezamenlijk promoten van de interne markt en daarna bij de uitwerking van wetgeving die die markt moest reguleren.’

Hoe bedoelt u dat precies?

Olivier Hoedeman: ‘De interne markt was vanaf het begin leidend voor de Europese integratie en dus ook voor de regels die worden opgesteld op EU-niveau. Als een nationale regering van een EU-lidstaat probeert zelf iets aan PFAS te doen, dan krijg je van Brussel een tik op de vingers omdat de interne EU-markt niet verstoord mag worden.’

‘Het tragische is dat veel burgers van de EU niet doorhebben dat de democratie voor hun ogen wordt afgebroken.’

‘Tegelijkertijd zorgt de macht van de bedrijfslobby's ervoor dat het regelgevende vermogen van de EU in Brussel ook aan banden gelegd blijft. Daardoor wordt overkoepelende regelgeving voor sociale of milieuvraagstukken op Europees niveau afgezwakt, en nu zelfs teruggedraaid. Dat is een fundamentele weeffout in hoe de EU is georganiseerd.’

Wat kunnen we daar dan precies aan doen?

Olivier Hoedeman: ‘De koers die de Europese Commissie de komende paar jaar gaat varen zal bepalend zijn voor de verdere toekomst. Ik hoor van bedrijfslobbyisten die werkzaam zijn in Brussel dat hun politieke mogelijkheden op dit moment groter zijn dan ooit. Het kwam nooit eerder voor dat de stem van de bedrijven direct wordt vertaald in omvangrijke dereguleringspakketten.’

‘Wat nu gebeurt gaat verder dan al die Omnibuspakketten samen. Dit gaat over het democratische gehalte van de Europese politiek zelf. Helaas vinden veel media dit soort onderwerpen weinig sexy en zijn daardoor niet echt geïnteresseerd in Brussel. Het tragische is dat veel burgers van de EU daardoor niet doorhebben dat de democratie voor hun ogen wordt afgebroken.’

Niets missen?

Schrijf je nu in op onze gratis nieuwsbrieven en wij houden je op de hoogte van wat er gaande is in onze mondialiserende en snel veranderende wereld. 

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in